اسرائیل در انتقال نفت ایران به حزب الله مداخله نمی‌کند

اسرائیل به دلیل استفاده غیرنظامیان از سوخت ارسالی ایران و بحران اقتصادی لبنان، از این اقدام حزب الله چشم‌پوشی می‌کند

در بحبوحه بحران جدی اقتصادی و انرژی که لبنان را درگیر کرده است، اسرائیل برای متوقف کردن ارسال سوخت ایران به لبنان اقدامی نمی‌کند.  

تایمز اسرائیل روز پنجشنبه در این باره نوشت ده‌ها کامیون حامل گازوئیل ایرانی وارد لبنان شدند که اولین محموله دریافتی گروه حزب الله بوده است. تحویل زمینی از طریق همسایه لبنان یعنی سوریه، نقض تحریم‌های آمریکا علیه تهران است که پس از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران اجرا شده بود.

دریافت این محموله به عنوان یک پیروزی از سوی حزب الله به تصویر کشیده می‌شود که توانسته سوخت مورد نیاز خود را، از ایران وارد کند. آن هم در حالی که بحران کمبود نقدینگی و سوخت چند ماه است که کشور را فلج کرده است. حزب الله مستقل از دولت لبنان فعالیت می‌کند. 

شبکه ۱۲ اسرائیل پنجشنبه شب گزارش داد در حالی که اسرائیل صدها حمله هوایی در سوریه انجام داده است تا از رسیدن محموله‌های سلاح حزب الله به اهداف خود جلوگیری کند. برخی از مقامات نگران هستند که هدف قرار دادن این محموله سوخت به ضرر بهبود اقتصادی لبنان تلقی شود. به همین دلیل، اسرائیل تصمیم گرفته است از مداخله خودداری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الی شارویت، فرمانده سابق نیروی دریایی اسرائیل، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس ضمن تأیید این خبر گفت که اسرائیل هیچ علاقه‌ای به توقف تحویل سوخت برای مصارف غیرنظامی ندارد.

لبنان در حال حاضر با بحران شدید اقتصادی و سیاسی روبه‌رو است. در هفته‌های گذشته، در پی بحران کمبود سوخت و صف‌های طولانی و در مواردی درگیری‌های شدید در پمپ‌بنزین‌های لبنان، ارتش این کشور از اعزام نیرو برای نظارت بر پمپ‌بنزین‌‌ها و مقابله با احتکار سوخت خبر داده بود.

پس از آن ارتش اعلام کرد که هزاران لیتر بنزین و گازوئیل احتکار شده را مصادره کرده است و به رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد. بامداد یکشنبه، ۲۴ مردادماه، انفجار یکی از تانکرهای سوخت مصادره‌شده در شمال لبنان، دست‌کم ۲۸ کشته برجای گذاشت.  

با این حال گفته می‌شود حزب‌الله نمی‌خواهد حکومتی جز شبیه حکومت استعفا کرده حسان دیاب، تشکیل شود. برخی تحلیلگران معتقدند که شرایط موجود به نفع حزب الله است. زیرا در نبود یک دولت مرکزی قدرتمند، حزب الله می‌تواند با استفاده از کمک مالی ایران، نفوذ خود در لبنان را گسترش دهد. اگرچه این موضوع نیز با توجه به مشکلات مالی ایران با مشکل رو به رو شده است.

بیشتر از جهان