رویترز: لبنان برای دریافت نفت مجانی از ایران هیات اعزام می‌کند

سفیر جمهوری اسلامی پیشنهاد کرده است که نفت ایران برای لبنان هدیه باشد

ایران از طریق سویه برای حزب‌الله سوخت مجانی فرستاد و این گروه شبه‌نظامی آن را با تریلی حمل سوخت به لبنان انتقال داد-AFP

دو منبع دولتی به خبرگزاری رویترز گفتند که لبنان قصد دارد با هدف کمک به جبران کمبود سوخت در این کشور هیاتی را برای دریافت نفت مجانی از ایران اعزام کند. گفته می‌شود این هیات در روزهای آینده به تهران می‌رسد.

یک مقام ایرانی به رویترز گفت که هیات لبنانی به زودی در تهران خواهد بود تا درباره موضوعات مختلفی رایزنی کند. او به جزییات این موضوعات اشاره نکرد اما تاکید کرد که ایران بارها اعلام کرده است که آماده است برای حل بحران انرژی به لبنان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر حسن‌ نصرالله، رهبر حزب‌الله اعلام کرده بود که آماده است نفت رایگان ایران را به لبنان بیاورد. او در شرایطی که مردم ایران با کمبود شدید دارو مواجه‌اند هم گفته بود که می‌تواند از ایران دارو هم بیاورد. مقامات جمهوری اسلامی هم به همکاری نزدیک با حزب‌الله اشاره کرده‌اند. به گزارش رویترز، مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت پیشنهاد داده است که ایران به لبنان سوخت «هدیه» بدهد. به گفته او، این هدیه است، نه خرید و شامل تحریم‌ها نمی‌شود.

یک منبع مطلع به رویترز گفت که سفیر جمهوری اسلامی این پیشنهاد را به نخست‌وزیر لبنان ارایه داده است و او هم به نوع سوختی که برای تولید انرژی در لبنان نیاز است، اشاره کرده است.

به گزارش رویترز، درصورتی که این اقدام انجام شود، نخستین بار خواهد بود که ایران به طور مستقیم به لبنان سوخت می‌فرستد. چرا که تا پیش از این کمک‌های خود را در اختیار حزب‌الله لبنان می‌گذاشت. ایران سال گذشته برای حزب‌الله که از نگاه آمریکا و برخی کشورهای دیگر یک سازمان تروریستی است از طریق سوریه، سوخت ارسال کرد. این گروه شبه‌نظامی سوخت ارسالی از ایران را با تریلی‌های حمل سوخت به لبنان انتقال داد تا تحریم‌ها را دور بزند.

لبنان به دنبال دهه‌ها سوء‌مدیریت اقتصادی و فساد با کمبود شدید سوخت مواجه است.

در حال حاضر بخش وسیعی از این کشور تنها یک یا دو ساعت در روز برق دارد.

بیشتر از جهان