«دیدار با اعضای مجلس خبرگان از طرف خامنه‌ای لغو شد»

نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان: دیدار با اعضای خبرگان بار سنگینی برای رهبر جمهوری اسلامی بود و برای «وقت و راحتی» خامنه‌ای لغو شد

دفتر علی خامنه‌ای دلیل «لغو» این دیدار را به‌طور دقیق به اعضای خبرگان اعلام نکرده است- KHAMENEI.IR / AFP

هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان، تایید کرد که برگزاری دیدار اعضای این مجلس با رهبر جمهوری اسلامی «برخلاف دوره‌های گذشته» انجام نشده است. او فاش کرد که لغو این دیدار از جانب رهبر جمهوری اسلامی بود و «دلیل سیاسی» نداشت اما خواسته شد که «وقت ایشان گرفته نشود».

رسانه‌های حکومتی ایران روز سه‌شنبه ۱۵شهریور، خبر داده بودند که در پایان نشست خبرگان، اعضای این مجلس با علی خامنه‌ای دیدار خواهند کرد اما این دیدار به‌طور ناگهانی لغو شد و تاکنون مجلس خبرگان یا دفتر خامنه‌ای درباره دلیل لغو این دیدار هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی رسمی نداشته‌اند.

هاشم هاشم‌زاده هریسی با تاکید بر اینکه دلیل برگزار نشدن دیدار اعضای این مجلس با علی خامنه‌ای «لغو» آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی بوده است، به روزنامه همدلی گفت: «برای راحتی و وقت ایشان (خامنه‌ای) این دیدار انجام نشد.»

این عضو مجلس خبرگان افزود: «از آن‌جایی‌ که مقام معظم رهبری درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنند، دیگر جایز ندانستند که الان صحبتی داشته باشند. چرا که صحبت‌های مهم را به‌ عناوین‌ مختلف انجام می‌دهند. به همین خاطر در این دوره گفتند اینکه اعضای خبرگان هم بروند و به حضورشان برسند یک‌ باری می‌شود برای ایشان که یک‌ بار سنگینی هم هست، به همین خاطر خواستند که به‌نوعی وقت ایشان گرفته نشود.»

هاشم‌زاده هریسی گفت: «از طرف دیگر الان شرایط کشور به‌گونه‌ای است که بحث‌های جناحی تا حد زیادی فروکش کرده و به همین خاطر ایشان احساس نیاز نکردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عضو مجلس خبرگان در بخشی از مصاحبه‌اش با روزنامه همدلی، عنوان کرد که لغو برگزاری دیدار خامنه‌ای با اعضای مجلس خبرگان «دلیل خاص» یا «هیچ دلیل سیاسی» نداشته است که نشان می‌دهد دفتر علی خامنه‌ای دلیل «لغو» این دیدار را به‌طور دقیق به اعضای خبرگان نیز اعلام نکرده است.

پیش‌تر قربانعلی دری نجف‌آبادی، امام جمعه اراک و عضو مجلس خبرگان، نیز در خطبه‌های جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱،  به تازه‌ترین دیدار با رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرد اما گفت که این دیدار «در جریان هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت» انجام شد که تاریخ آن ۱۲ شهریور ماه و سه روز پیش از تاریخ تعیین‌شده برای دیدار اعضای مجلس خبرگان با خامنه‌ای بود.

مجلس خبرگان وظیفه نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی و در صورت مرگ او، مسئولیت تعیین رهبر بعدی جمهوری اسلامی را بر عهده دارد اما دست‌کم در یک دهه گذشته، به ابزاری برای «صیانت از جایگاه» علی خامنه‌ای تبدیل شده است.

ریاست مجلس خبرگان در حال حاضر با احمد جنتی، روحانی ۹۵ ساله، و نایب‌رئیس اول و دوم این مجلس نیز ابراهیم رئیسی و محمدعلی موحدی کرمانی است. چهار عضو دیگر هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان نیز عبارت‌اند از احمد خاتمی، عباس کعبی، محسن قمی و هاشم حسینی بوشهری. همگی اعضای هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان در دوره‌های مختلف خود منصوب یا نماینده خامنه‌ای در نهادهای مختلف حکومتی بوده‌اند و هستند.

لغو دیدار علی خامنه‌ای با اعضای مجلس خبرگان در حالی انجام شد که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تعیین مجتبی خامنه‌ای به جانشینی خامنه‌ای در هفته‌های اخیر بیش از پیش افزایش یافته است.

مسئله جانشینی مجتبی خامنه‌ای از چند سال قبل و به دنبال بیماری و کهولت علی خامنه‌ای، که یکی از بحران‌های کلان و درونی جمهوری اسلامی به شمار می‌رود، مطرح شد.

میرحسین موسوی، یکی از دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، در بیانیه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱، بار دیگر موضوع جانشینی مجتبی خامنه‌ای را پیش کشید. موسوی نوشت: «۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به‌راستی در پی آن نیستند، چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

پس از این بیانیه بود که برخی رسانه‌های حکومتی در ایران برای مجتبی خامنه‌ای از عنوان «آیت‌الله» استفاده کردند و برخی از امام‌جمعه‌های منصوب خامنه‌ای نیز در تریبون‌های رسمی از تعیین مجتبی خامنه‌ای به‌عنوان جانشین احتمالی پدرش حمایت کردند.

یکی از این امام جمعه‌ها مهدی تاج‌زاده، امام جمعه بهارستان اصفهان، است که با تشبیه مجتبی خامنه‌ای به امام دوم شیعیان، به‌صراحت از جانشینی پسر دوم خامنه‌ای و تعیین او به‌عنوان رهبر بعدی جمهوری اسلامی دفاع کرد.

مجلس خبرگان نیز در بیانیه‌ پایانی جلسه دهم دوره پنجم اعلام کرد که این مجلس «برحسب وظیفه ذاتی، قانونی و شرعی خود، شبهه‌پراکنی‌ها را بی‌معنا می‌داند و اعلام می‌دارد سابقه این مجلس وزین حاکی از توجه به شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح بوده است.»

در این میان، قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو مجلس خبرگان، روز جمعه ۱۸ شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه اراک، بر «آمادگی همیشگی» مجلس خبرگان برای تعیین جانشین علی خامنه‌ای تاکید کرد.

 دری نجف‌آبادی افزود: «خبرگان همیشه آماده است. پس از ارتحال امام (روح‌الله خمینی)، بهترین و شایسته‌ترین فرد را انتخاب کردند. غربی‌ها، شرقی‌ها، داخلی‌ها و خارجی‌ها تجزیه و تحلیل کودکانه و بچه‌گانه نداشته باشند.»

این عضو مجلس خبرگان گفت: «امید است سایه رهبری سال‌های سال مستدام باشد اما مجلس خبرگان هر وقت لازم باشد، طبق وظیفه شرعی و در مرز قانون اساسی، ادای وظیفه می‌کند.»