موضع محتاطانه مجلس خبرگان درباره احتمال رهبر شدن مجتبی خامنه‌ای

مجلس خبرگان رهبری موضوع موروثی شدن رهبری در ایران را «شبهه‌پراکنی» خواند

بحث دخالت مجتبی خامنه‌ای در هدایت بیت پدرش از سال ۱۳۸۴ به بعد سر زبان‌‌ها افتاد- تسنیم

مجلس خبرگان رهبری پس از سال‌ها سکوت، با انتشار بیانیه‌ای، به گزارش‌ها و شایعات درباره موروثی شدن رهبری در جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و آن‌ها را «شبهه‌پراکنی» خواند.

این بیانیه چندی پس از آن منتشر شد که میرحسین موسوی، یکی از مقام‌های سابق جمهوری اسلامی، با انتشار متنی، موضوع تکیه زدن مجتبی خامنه‌ای بر مسند رهبری را بار دیگر پیش کشید. موسوی در متن خود که اواسط مرداد ۱۴۰۱ منتشر شد، از سکوت ۱۳ساله مجلس خبرگان رهبری درباره موضوع موروثی شدن رهبری در جمهوری اسلامی انتقاد کرد و خواستار توضیح این نهاد شد.

مجلس خبرگان رهبری هم در نهایت، بیانیه‌ای منتشر و ادعا کرد که در انتخاب رهبر آینده به «شایسته‌گزینی و انتخاب اصلح» توجه خواهد داشت و بر حسب «وظیفه ذاتی، قانونی و شرعی» خود عمل می‌کند. البته در این بیانیه، موضوع رهبر شدن احتمالی مجتبی خامنه‌ای به‌صراحت رد نشده است.

بحث دخالت مجتبی خامنه‌ای در امور رهبری و هدایت بیت پدرش از سال ۱۳۸۴ به بعد سر زبان‌‌ها افتاد و بسیاری بر این باورند که او خود را برای تصدی پست رهبری آینده نظام آماده می‌کند. مجتبی ۵۲ سال دارد و پسر دوم علی خامنه‌ای ۸۲ ساله است. وزارت خزانه‌داری آمریکا پیش‌تر اعلام کرد بود که خامنه‌ای بخشی از مسئولیت‌های خود را به این فرزندش سپرده است.

مجلس خبرگان جمهوری اسلامی سال‌ها است که از نقش اصلی خود فاصله گرفته و به نهادی تحت اختیار رهبر فعلی نظام تبدیل شده است. تمام نشست‌ها و موضع‌گیری‌های اعضای این نهاد نظارتی نیز مملو از تعریف و تمجید از علی خامنه‌ای و عملکرد او است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای برای آنکه بتواند مجلس خبرگان رهبری را تحت کنترل درآورد، به بسیاری از اعضای آن پست و مقام و امتیاز‌های ویژه‌ای داده است و آن‌ها هم برای حفظ این امتیاز‌ها، عملکرد پرانتقاد او را نادیده می‌گیرند. احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، یکی همین افراد است که با وجود ۹۵ سال سن، همچنان در مسند قدرت قرار دارد و به تعریف و تمجید از خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

جنتی در سخنرانی خود در اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری که این هفته برگزار شد، از «مدیریت حکیمانه» خامنه‌ای تمجید کرد و گفت که چنین مدیریتی «ما را از تمامی فتنه‌ها نجات داده است». او ولایت فقیه را «استمرار» ولایت الله خواند و گفت: «ما باید به این باور برسیم که ولایت فقیه چیز جدیدی نیست.»

او با انتقاد از عملکرد دولت آخر محمود احمدی‌نژاد و دو دولت حسن روحانی اضافه کرد: «اگر در ۱۵ سال گذشته، به توصیه‌های اقتصادی رهبر انقلاب توجه می‌شد، حتما وضع متفاوت بود.»