هشت هزار اتوبوس اربعینی شدند؛ اختلال در سیستم حمل‌و‌نقل بین شهری

سفرهای بین‌شهری در ایران به‌دلیل کمیاب شدن اتوبوس‌ با اختلال روبرو شده است

بر اساس اخبار منتشرشده در رسانه‌ها تا به امروز، دست‌کم ۴۸۳۷ دستگاه اتوبوس در اختیار مسافران اربعین قرار گرفته است - ATTA KENARE / AFP

برگزاری مراسم اربعین در عراق بیش از آنکه این کشور را درگیر کند، ایران و زندگی شهروندانش را تحت الشعاع این مراسم حکومتی قرار داده است. بر اساس گزارش‌های مردمی، طی روزهای گذشته مسافرت‌های بین‌شهری در ایران مختل شده است. امکان خرید حضوری بلیت‌های بین‌شهری و همچنین خرید حضوری آن برای خیلی از شهروندان ممکن نیست. برخی گزارش‌های مردمی حاکی از آن است که رانندگان اتوبوس‌های بین‌شهری مجبور شده‌اند در این مراسم حضور یابند. شایعاتی نیز در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که بر اساس آن، به برخی از رانندگان اعلام شده است که در صورت حضور نداشتن در این مراسم، باید به‌صورت آماده‌باش حضور داشته باشند و حق سفر بین‌شهری ندارند.

با این حال، خبرگزاری ایسنا مدعی شد که این اتفاق به‌دلیل ترجیح رانندگان برای درآمد بیشتر است. ایسنا نوشت: «به‌دلیل افزایش ۷۵ درصدی نرخ بلیت برای اتوبوس‌های اربعین، برخی رانندگان ترجیح می‌دهند مسافران را به این مسیر هدایت کنند یا اینکه برای دیگر مسیرهای داخلی، دریافت هزینه‌های بیشتری را پیشنهاد می‌کنند، تا جایی‌که برخی مسافران در پایانه‌ها از نبودن اتوبوس برای مسیرهای داخلی یا هزینه‌های بالاتر از نرخ مصوب گله می‌کنند.»

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اعلام کرد که اولویت با مسافران اربعین است و گفت: «به کسانی که قصد سفرهای داخلی دارند پیشنهاد می‌کنیم انواع دیگر وسایل نقلیه را امتحان کنند. البته ما برای مسافران داخل کشور هم در حدی که لطمه‌ای به جابه‌جایی زائران اربعین نزند، ظرفیت محدودمان را به‌صورت روزفروش انجام خواهیم داد.»

او ظرفیت اتوبوس‌ها را نسبت به سال‌های گذشته کمتر دانست و با عذرخواهی گفت: «چون در شرایط خاصی در ایام اربعین هستیم و تعدادی از هموطنان هم قصد دارند به کربلا سفر کنند، از آنجایی‌که دستورالعمل‌های بخش حاکمیتی مبنی‌ بر اولویت‌بخشی به سفرهای اربعین است، ما از سایر هموطنان خود که قصد سفر در آخرین روزهای تابستان را دارند و با کمبود اتوبوس مواجه شده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.»

رسانه‌های داخل ایران در میان خبرهایشان، به تعداد اتوبوس‌هایی که از شهرهای مختلف برای برگزاری مراسم اربعین از مسیر اصلی خود خارج می‌شوند، اشاره کرده‌اند.

غلامعلی نیک‌فهم، سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان، اعلام کرد که میانگین روزانه ۶۰ تا ۶۵ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استان برای جابه‌جایی زوار اربعین پیش‌بینی شده است. به‌صورت کلی، ۲۵۷ دستگاه اتوبوس برای این استان در نظر گرفته شده است. او همچنین تاکید کرد که در حال حاضر، ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل مسافر این استان برای جابه‌جایی مسافران اربعین فعال است.

سعید سبحانی، معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، نیز اعلام کرد که خراسان شمالی مسئولیت ۵۰ دستگاه اتوبوس حمل‌ونقل را بر عهده گرفته و درخواست شده است تا به ناوگان حمل‌ونقل این استان از طرف دیگر استان‌ها کمک شود.

سیدعبدالله ارجائی، شهردار مشهد، نیز بدون اعلام تعداد اتوبوس‌های درگیر در این مراسم گفت: «اتوبوس‌های درون‌شهری نیز برای کمک به حمل‌‌ونقل جاده‌ای در اختیار دولت قرار خواهد گرفت.»

محمد شرفی، رئیس قرارگاه اربعین فراجا، نیز اعلام کرد که از طرف استان کرمانشاه و بنا بر تصمیم‌های استاندار، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای تردد زائران در نظر گرفته شد.

سید اسماعیل صفوی‌زاده، معاون اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شهرستان ملایر، هم اعلام کرد که تا روز چهارشنبه، ۱۳ دستگاه اتوبوس و ۱۳ دستگاه مینی‌بوس اختصاص داده شده است.

مدیرکل این اداره نیز خبر از ۲۴۰ دستگاه اتوبوس داد که از استان همدان به سمت مرز مهران حرکت کردند. او همچنین از ۱۳۹ اتوبوس برون‌شهری گفت که از همدان به سمت مرز مهران حرکت کرده‌اند. او پیش از این نیز اعلام کرده بود که با توجه به اینکه مسافران دیگر شهرها از طریق همدان به مرز سفر می‌کنند، حدود ۷۰ درصد اتوبوس‌های پایانه این شهر هم در اختیار مسافران اربعین قرار گرفته است.

راهداری زنجان نیز از اعزام ۵۲۰ دستگاه ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای مراسم اربعین در این استان خبر داد. دانشگاه آزاد زنجان نیز اعلام کرد که با چهار دستگاه اتوبوس، دانشجویانش را به این سفر اعزام خواهد کرد. راهداری آذربایجان غربی نیز در مجموع ۲۶ دستگاه اتوبوس را به مسافران اربعین اختصاص داد.

عابد محمدی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد، نیز گفت: «ناوگان حمل‌ونقل عمومی این استان در قالب ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به مرز شلمچه اعزام شدند». همچنین پنج دستگاه اتوبوس دولتی نیز در اختیار این استان قرار گرفت.

کلیم اله وثوقی، مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل، نیز خبر از این داد که از اول شهریور تا ۱۶ شهریور، ۱۵۰ دستگاه اتوبوس مسافران عراق را جابه‌جا کرده است. طبعا این تعداد طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آذربایجان شرقی نیز ۲۶۹ دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی این استان را برای جابه‌جایی مسافران اربعین اختصاص داده است. خراسان شمالی هم با سه دستگاه اتوبوس کمتر از ۲۰۰ نفر را برای حضور در مراسم اربعین جابه‌جا کرده است.

از استان سیستان و بلوچستان نیز حدود ۱۴ هزار نفر برای حضور در اربعین وارد ایران شده‌اند. این افراد نیز طبق اعلام مسئولان محلی این استان، با اتوبوس به قم و مشهد منتقل شده‌اند و پس از آن به عراق خواهند رفت؛ آماری از تعداد این اتوبوس‌ها در رسانه‌ها منتشر نشده است. اما جانشین فرمانده انتظامی استان کرمان خبر داد که پنج اتوبوس مسافران پاکستانی را که از زاهدان به سمت کرمان آمدند تا خارج از استان اسکورت کرده‌اند. مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان نیز ۳۳ دستگاه اتوبوس را برای اهالی این استان برای سفر به اربعین در نظر گرفته است.

استان اصفهان نیز ۹۰ درصد از ناوگان حمل‌ونقل خود را برای برگزاری مراسم اربعین در نظر گرفته است. فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان، اعلام کرد که به‌صورت روزانه، ۲۳۰ اتوبوس به سمت مرز حرکت خواهند کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد نیز تعداد اتوبوس‌های اعزامی به مرز چذابه را تا روز چهارشنبه، ۳۰ دستگاه عنوان کرد. اما پیش از این، تعداد کلی اتوبوس‌های اختصاص داده‌شده ۱۹۰ اتوبوس اعلام شده بود. شهرداری تهران نیز پیش از این اعلام کرده بود که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را در اختیار مسافران اربعین قرار خواهد داد.

علاوه بر این‌ها، احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز اعلام کرد که بیش از هزار دستگاه ون و اتوبوس جدید برای مراسم اربعین خریداری شده است که پس از این مراسم، به شهرداری‌های کشور تحویل داده خواهد شد.

بر اساس مجموع اخبار منتشرشده در رسانه‌ها تا به امروز، بدون احتساب شهرهایی که آماری از آن‌ها منتشر نشده است، دست‌کم ۴۸۳۷ دستگاه اتوبوس در اختیار مسافران اربعین قرار گرفته است. با این حال پیش از این، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از تامین ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای مسافران اربعین در سال جاری خبر داده بود. این تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی در حالی برای برگزاری مراسم اربعین در نظر گرفته شده است که شهروندان در داخل ایران، برای مسافرت‌های درون‌شهری و برون‌شهری با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.