مرزهای عراق باز شد؛ پروازهای ایران به کربلا از سر گرفته می‌شوند

به گفته وزیر کشور ایران، مرزهای هوایی باز شده اما اعزام زمینی هنوز متوقف است

رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از بازگشایی مرزهای این کشور برای عبور زائران خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عمر الوائلی، رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق، اعلام کرد که تردد زائران از مرزها از سر گرفته شده است.

پیش از آن، به‌دلیل تحولات عراق و هرج‌ومرج ایجادشده در برخی مناطق این کشور، مرزهای ایران و عراق بسته شده بود.

در همین حال، سعید چلندری، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی، درباره از سر گرفته شدن پروازهای ایران - عراق گفت: «با توجه به اعلام ستاد اربعین مبنی ‌بر این که مشکلات در عراق حل شده و درگاه‌های ورودی این کشور باز شده، شهر فرودگاهی این آمادگی را دارد که هر درخواستی از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و عراقی را تایید کند.»

او ادامه داد: «تا این لحظه دو شرکت فلای‌بغداد و ایران‌ایرتور درخواست پرواز دادند که در حال سیر مراحل صدور مجوز هستیم.»

پس از این گفته‌ها، احمد وحیدی، وزیر کشور، نیز راه‌اندازی مجدد سفر هوایی به عراق را تایید کرد. او روز سه‌شنبه هشتم شهریور، در یکصدمین نشست ستاد مرکزی اربعین افزود: «مرز هوایی باز است و زائران عتبات عالیات می‌توانند تردد کنند. درباره مرزهای زمینی نیز مذاکره با طرف عراقی و همچنین سفارت ایران در آن کشور برای حفظ امنیت مسافران جریان دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حج و زیارت خبر داد که اعزام‌ هوایی کاروان‌های زیارتی عراق از سر گرفته شده است، ‌اما اعزام‌های زمینی تا حصول از اطمینان شرایط و امنیت مرزهای عراق، متوقف است. 

همچنین وحید اسکندری، مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت، گفت: «درحال حاضر حدود ۱۳ هزار زائر ایرانی در عراق به سر می‌برند که حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر آن‌ها در حال برگشت به کشور هستند.»

او ضمن تاکید بر سلامت زائران ایرانی، اخباری را که درباره حمله به اتوبوس گروهی از ایرانی‌ها منتشر شده بود شایعه دانست.

ایران در حالی اعزام مسافران به عراق را از سر می‌گیرد که این کشور پس از ناآرامی‌های روز دوشنبه هنوز به ثبات و آرامش نرسیده است. 

براساس گزارش‌ها، درگیری طرفداران مقتدی صدر و گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران موسوم به «چارچوب هماهنگی» روز دوشنبه دست‌کم ۲۰ کشته و بیش از ۳۰۰ مجروح برجای گذاشت. روز سه‌شنبه نیز شبکه خبری العربیه به‌نقل از یک منبع امنیتی در عراق، از استقرار یگان‌های زرهی از لشکر نهم ارتش عراق در داخل منطقه سبز بغداد خبر داد.

پس از شدت گرفتن درگیری‌ها، مقتدی صدر روز سه‌شنبه در یک نشست خبری، از پیروان خود خواست که به اعتراض‌ها خاتمه دهند و به آن‌ها «یک ساعت» فرصت داد تا از منطقه سبز عقب‌نشینی کنند. او گفت که در غیر این‌صورت، از جریان صدر، اعلام برائت خواهد کرد. با این حال، رسانه‌های عراقی گزارش دادند که فرماندهی عملیات مشترک در عراق تصمیم به لغو مقررات منع آمدوشد در این کشور گرفت.

ناآرامی و درگیری‌ سیاسی که بیش از ۱۰ ماه است در عراق ادامه دارد، به‌ویژه در هفته‌های اخیر، سطح تنش میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی، متشکل از احزاب تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده بود. مقتدی صدر بر انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام تاکید داشت و چارچوب هماهنگی (متشکل از نوری المالکی، اتحاد فتح و برخی احزاب کرد و جناح‌های نزدیک به تهران) خواستار تشکیل دولت جدید قبل از برگزاری انتخابات‌ بودند.