عفو بین‌الملل: اتهام «قاچاق انسان» زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار ساختگی است

مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را فعالیت در «شبکه قاچاق زنان و دختران» در کردستان ایران و عراق اعلام کرده‌اند

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، زهرا صدیقی همدانی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در دفاع از حقوق جامعه «همجنسگرا»، «دوجنسگرا»، «فراجنسیتی» و «بیناجنسی» بازداشت شده است- کمپین علیه اعدام

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای، ضمن «جعلی» و «ساختگی» توصیف کردن اتهام «قاچاق انسان» زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار، خواهان لغو حکم اعدام و آزادی فوری آن‌ها شد.

در بیانیه عفو بین‌الملل، که روز سه‌شنبه ۱۵ شهریورماه منتشر شد، تاکید شده است زهرا صدیقی همدانی به‌ دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در دفاع از حقوق و آزادی‌های «اقلیت‌های جنسی و جنسیتی» بازداشت، محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

روز یکشنبه این هفته، سازمان حقوق بشری هەنگاو در گزارشی اعلام کرد دادگاه انقلاب ارومیه زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، ۳۱ ساله و اهل نقده و الهام چوبدار ۲۴ساله و اهل ارومیه را به اتهام «فساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ترویج مسیحیت» و «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» به اعدام محکوم کرده است.

سهیلا شریفی، شهروند ۵۲ ساله اهل ارومیه، متهم دیگر همین پرونده، همچنان در انتظار حکم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر نیز در مورد صدور حکم اعدام برای زهرا صدیقی همدانی ابراز نگرانی کرده بود. 

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، اطلاعات به‌دست‌‌آمده نشان می‌دهد احکام صادره بر پایه دلایل تبعیض‌آمیز مرتبط با هویت جنسیتی و گرایش جنسی واقعی یا مفروض این دو زن صادر شده است.

مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اتهام زهرا صدیقی همدانی و الهام چوبدار را فعالیت در «شبکه قاچاق زنان و دختران» در کردستان ایران و عراق اعلام کرده‌اند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، زهرا صدیقی همدانی به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیزش در دفاع از حقوق جامعه «همجنسگرا»، «دوجنسگرا»، «فراجنسیتی» و «بیناجنسی» بازداشت شده است. 

ماموران امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۵ آبان‌ ۱۴۰۰، زهرا صدیقی همدانی را در حالی‌ که قصد داشت از ایران خارج شود، نزدیک مرز ایران و ترکیه دستگیر کردند. تا ۵۳ روز از او خبری در دست نبود، تا اینکه در نهایت مشخص شد او در این مدت، در سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه پاسداران ارومیه نگهداری می‌شد.