مرکز خبرنگاران خواهان عذرخواهی رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات از خبرنگار تلویزیون صلح شد

محافظ رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات خبرنگاری را تحقیر کرد و به او سیلی زد

طالبان در یک سال گذشته بیش از ۸۰ خبرنگار را بازداشت و شکنجه کرده اند عکس از AFP/Wakil Kohsar

پس از برخورد تند رئیس اطلاعات  فرهنگ طالبان با یک خبرنگار در استان هرات، محافظش خبرنگار مزبور را تحقیر کرد و به او سیلی زد.

مرکز خبرنگاران افغانستان در بیانیه‌ای که روز یکشنبه، ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر) منتشر کرد، می‌گوید که پس از برخورد تند و اعتراض نعیم‌الحق حقانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات، به پوشش خبری اسماعیل آزاد، خبرنگار تلویزیون صلح، از لحظه خروج او از محل خاکسپاری مولوی انصاری، محافظ او دو بار به صورت اسماعیل آزاد سیلی زده است و او را به شدت توهین و تحقیر کرده است. 

مرکز خبرنگاران افغانستان با نکوهش این رفتار، می‌نویسد که این رویداد در پایان مراسم خاکسپاری مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد گازرگاه هرات در منطقه‌ای در شمال استان هرات رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در فیلمی از این رخداد که در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، اسماعیل آزاد به این برخورد خشن نعیم‌الحق حقانی اعتراض می‌کند و از او پاسخ می‌خواهد، اما حقانی بی‌اعتنا به او از محل خارج می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان در این بیانیه رژیم طالبان را «امارت اسلامی» خطاب کرده و نوشته است که بر اساس قانون رسانه‌های همگانی که «‌امارت اسلامی» آن را قابل اجرا اعلام کرده است، مسئولان نه تنها حق ندارند مانع و محدودیتی برای خبرنگاران ایجاد کنند، بلکه باید از آنان حمایت کنند. به گفته این مرکز، رفتار خشونت‌آمیز با خبرنگار تلویزیون صلح نه تنها قانون را نقض کرده است، بلکه در حضور مردم و بر خلاف حرمت انسانی، با آن خبرنگار با توهین و خشونت برخورد شده است. مرکز خبرنگاران همچنین خواستار پوزش‌خواهی رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان از خبرنگار مزبور، و بررسی این رویداد شده است.

مجیب‌الرحمان انصاری، خطیب مسجد گازرگاه هرات، روز جمعه، ۱۱ شهریور، همراه با ۴۵ تن دیگر در اثر یک حمله انتحاری در هرات کشته شد. در این حمله ۸۶ تن دیگر نیز مجروح شدند. اما طالبان شمار قربانیان را ۱۸، و شمار زخمیان را ۲۳ نفر اعلام کردند و داعش را مسئول این حمله دانسته‌اند.

پیش ازاین نیز مرکز خبرنگاران افغانستان از بازداشت چهار خبرنگار و کارمند رسانه‌ای خبر داده است و از طالبان خواسته است که آنان را آزاد کند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در یک سال تسلط خود بر افغانستان بیش از ۸۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای را بازداشت، و بسیاری از آنان را شکنجه کرده‌اند.

بیشتر از جهان