بازی با مین منفجرنشده جان چهار کودک را در جنوب افغانستان گرفت

جنگ‌افزارهای منفجرنشده در سراسر افغانستان هنوز قربانی می‌گیرد

یک پزشک بیمارستان دولتی هلمند به رسانه‌ها گفت سه تن از این کودکان در محل حادثه کشته شدند- AFP

بازی با یک مین منفجرنشده در استان هلمند در جنوب افغانستان، جان چهار کودک را گرفت و سه کودک دیگر را زخمی کرد. منابع محلی در استان هلمند گزارش دادند این حادثه روز شنبه زمانی که کودکان یک مین منفجرنشده را زیر خاک پیدا کردند و به مسجدی که در آن دروس دینی می‌خواندند بردند، رخ داده است. فرماندهی پلیس هلمند با انتشار یک بیانیه خبری اعلام کرد کودکان با بمب بازی کردند و می‌خواستند آن را باز کنند، اما بمب در میان دستان آنان منفجر و باعث کشته و زخمی شدن هفت نفر شد.

مقام‌های بیمارستان استان هلمند نیز این حادثه را تایید کردند. یک پزشک بیمارستان دولتی هلمند به رسانه‌ها گفت سه تن از این کودکان در محل حادثه کشته شدند و یک دختر دیگر نیز پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست داد. سن این کودکان بین هفت تا ۱۰ سال عنوان شده است. پزشکان در بیمارستان هلمند گفتند که سه زخمی این حادثه وضعیت باثباتی دارند و امید به بهبود آنان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه نهادهای مین‌یاب بین‌المللی و داخلی از دهه ۹۰ میلادی روند پاک‌سازی افغانستان از مین‌ها و تسلیحات منفجرنشده را آغاز کردند، اما هنوز هم در گوشه و کنار این کشور مهمات منفجرنشده، جان انسان‌ها، به‌ویژه کودکان را می‌گیرد. فقر و تنگدستی باعث شده است که یکی از روش‌های درآمد‌زایی خانواده‌ها در افغانستان، جمع‌آوری آهن‌پاره‌های باقی‌مانده از جنگ‌های پیشین باشد. این کار را معمولا کودکان انجام می‌دهند، اما مین‌های منفجرنشده که در میان این آهن‌پاره‌ها پنهان‌اند، بلای جان کودکان می‌شوند.

طالبان در ۲۰ سال گذشته در بسیاری از مناطق مین‌گذاری کرد و در پی آن تلفات انسانی ناشی از مین‌های منفجرنشده که در اثر پاکسازی‌ها کاهش یافته بود، دوباره افزایش یافت. سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضعیت کودکان در افغانستان گفت کودکان در این کشور هنوز قربانی مین‌های منفجر‌نشده می‌شوند. صندوق سازمان ملل برای کودکان (یونیسف) گزارش داد که از سپتامبر ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲، بیش از ۳۰۰ کودک در افغانستان قربانی مین‌ها و تسلیحات منفجرنشده بوده‌اند. افغانستان یکی از کشورهای خطرناک برای کودکان محسوب می‌شود.