هواپیمای نظامی ناشناس به اهدافی در مرز افغانستان و تاجیکستان حمله کرد

طالبان در هفته‌های اخیر تلاش کردند در مرز تاجیکستان پاسگاه‌‎های بیشتری ایجاد کنند

تاجیکستان با حکومت طالبان روابط رسمی برقرار نکرده است-LEALAN BUEHRER / US AIR FORCE / AFP

یک فروند هواپیمای نظامی ناشناس قبل‌ازظهر جمعه، ۱۱ شهریور، به اهدافی در منطقه مرزی افغانستان و تاجیکستان در محدوده شهرستان‌های درقد، ینگی قلعه و خواجه بهاوالدین استان تخار در شمال افغانستان حمله کرد.

یک منبع آگاه، به شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی، گفت که لحظاتی پس از حمله هوایی به مواضعی در خط مرزی دو کشور، صدای شلیک سلاح‌های سبک و سنگین نیز شنیده شد. به نقل از این منبع، پس از حمله هوایی، میان مرزبانان تاجیکستانی و گروهی از قاچاقچیان مواد مخدر که بین افغانستان و تاجیکستان فعالیت می‌کنند، درگیری رخ داد، اما از تلفات و خسارات ناشی از درگیری و حمله هوایی جزئیاتی در دست نیست.

این منبع افزود که طالبان در چند هفته اخیر در خط مرزی با تاجیکستان، تاسیس چندین پاسگاه را آغاز کرده‌اند و به دلیل استقرار اعضای این گروه در آن نواحی، فعالیت قاچاقچیان نیز افزایش یافته است. گفته می‌شود طالبان پس از حمله هوایی و وقوع درگیری، با سلاح‌هایی مانند پی‌کا و زو-۲۳-۲ به سمت هواپیمای نظامی شلیک کرده‌اند اما به هواپیما آسیبی نرسیده است.

مشخصات هواپیمای نظامی که خطوط مرزی افغانستان و تاجیکستان را هدف قرار داد، تاکنون مشخص نشده و این هم روشن نیست که آیا این حمله تلفاتی به جا گذاشته است یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجیکستان با حکومت طالبان روابط رسمی برقرار نکرد و امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در یک‌ سال گذشته چندین بار به صراحت اعلام کرد تا زمانی که دولتی فراگیر و همه‌شمول در افغانستان شکل نگیرد، گروه حاکم بر افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد. این سخنان رئیس‌جمهوری تاجیکستان خشم سران طالبان را برانگیخت و این گروه گردان‌های انتحاری خود را همراه با اعضای گروه تروریستی جماعت انصارالله به مناطق مرزی با تاجیکستان در بدخشان منتقل کردند. انتقال تروریست‌های تاجیکستانی و انتحاری‌های طالبان در نوار مرزی تاجیکستان نگرانی‌ها از فعالیت‌های خرابکارانه در مرز این کشور را افزایش داد.

امامعلی رحمان طی یک‌ سال سلطه طالبان بر افغانستان، بارها در نشست‌هایی که سران کشورهای آسیای میانه از جمله روسیه حضور داشتند، از سلطه طالبان و حضور تروریست‌های بین‌المللی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

سازمان پیمان امنیت جمعی در ماه‌های سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۱، چندین رزمایش نظامی در مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار کرد تا به تاجیکستان اطمینان دهد در صورت مواجهه با تهدید از سمت افغانستان، از مرزهای این کشور دفاع خواهد کرد. قرار است رزمایش دیگری نیز اواسط پاییز ۲۰۲۲ در این منطقه برگزار شود؛ با این حال، نفس حضور و فعالیت تروریست‌های خارجی از جمله جماعت انصارالله، تحریک اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی، القاعده، داعش، تحریک طالبان پاکستان و چند گروه دیگر تروریستی در داخل افغانستان، همسایه‌های این کشور را از گسترش بی‌ثباتی و ناامنی در مرزهایشان نگران کرده است.

با کشته شدن ایمن‌ الظواهری، رهبر پیشین القاعده، که اواخر ژوییه در کابل رخ داد، نگرانی‌ها از حضور تروریست‌های خارجی تحت حمایت طالبان در خاک افغانستان افزایش یافت.

بیشتر از جهان