شورای مقاومت ملی خواستار اقدام جامعه جهانی علیه سیاست‌های قوم‌ستیزانه طالبان شد

این شورا کوچ اجباری خانواده‌ها را ظلم و تجاوز به حق مردم می‌داند

طالبان در روز های اخیر ده ها خانواده را از استان های تخار، پنجشیر و بخش های در شمال شرق افغانستان کوچ اجباری داده اند عکس از AFP/Wakil Kohsar

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، از جامعه جهانی، شورای امنیت‌ و به‌ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرد که در برابر سیاست‌های قوم‌ستیزانه طالبان موضع بگیرند و اقدام کنند.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان، در این بیانیه از کوچ اجباری شماری از مردم در بخش‌هایی از کشور انتقاد کرد. این شورا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۱۰ شهریور منتشر کرد، با ابراز نگرانی از برخوردهای خشن طالبان علیه مردم، گفت ساکنان تخار، پنجشیر و بخش‌هایی از استان‌های شمال شرقی افغانستان به ترک خانه‌هایشان وادار شده‌اند.

در این بیانیه آمده است که طالبان برخلاف اعلامیه حقوق بشر و احکام اسلامی، ساکنان این مناطق را به کوچ اجباری و جابه‌جایی غیرقانونی وادار کرده‌اند.

بر اساس این بیانیه، با آنکه اختلافات قومی در افغانستان ناشی از مدیریت ناهمگون‌، تقسیم ناعادلانه قدرت و عملکرد ناشیانه اشرف غنی، رئیس‌جمهوری پیشین و میراث آن دوره است، اما طالبان نیز در ادامه این مسیر به گونه‌ای «وقیحانه» تلاش می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه گفته شده است که پشتون‌ها قربانی تروریسم و انحصارگرایی طالبان شده‌اند و کوچ اجباری مردم مناطقی از افغانستان نیز بر اساس تمامیت‌خواهی و تصمیم سیاسی همین گروه انجام می‌شود.

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در این بیانیه گفت با احترام به حق مالکیت مردم افغانستان، هرگونه اقدامی را که به کوچ اجباری مردمان بومی منجر شود نکوهش می کند و آن را ظلم، بی‌عدالتی و تجاوز آشکار به حق مردم می‌داند.

این شورا در حالی این نگرانی‌ها و درخواست‌ها را مطرح کرده است که گزارش‌های بسیاری از کوچ اجباری مردم در استان‌های پنجشیر، تخار، شهرستان‌های اندراب و خوست در استان بغلان وجود دارد.

بر اساس این گزارش‌ها، تاکنون ده‌ها خانواده که به همکاری با مقاومت‌گران متهم شده‌اند، از خانه‌هایشان کوچانده و شماری نیز تهدید شده‌اند تا خانه‌هایشان را ترک کنند.

بیشتر از جهان