گرمایش جهانی عامل افزایش ابتلا به سنگ کلیه است

در ۲۰ سال اخیرتشخیص ابتلا به سنگ کلیه به‌ویژه در زنان و نوجوانان افزایش یافته است

سنگ کلیه در اثر تشکیل رسوبات سفت مواد معدنی در ادرار ایجاد می‌شود - Canva

پزشکان هشدار دادند افزایش دمای ناشی از بحران اقلیمی، خطر ابتلای افراد به سنگ کلیه را در دهه‌های آینده افزایش خواهد داد.

بیماری سنگ کلیه عارضه‌ای دردناک است و در اثر تشکیل رسوب‌های سفت مواد معدنی به‌وجود می‌آید که در ادرار غلیظ ایجاد و هنگام عبور از مجاری ادراری موجب درد می‌شوند.

بر اساس تحقیق جدید بیمارستان کودکان فیلادلفیا (سی‌اچ‌او‌پی)، افزایش فراوانی و شدت امواج‌ گرما، احتمالا موجب افزایش شمار مبتلایان به بیماری سنگ کلیه و فشار بیشتر بر نظام‌های درمانی می‌شود.

این یافته‌ها که بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌‌شده از کارولینای جنوبی به‌دست آمده است، روز پنجشنبه در نشریه دانشگاهی ساینتیفیک ریپورتز (‌Scientific Reports) منتشر شد.

در ۲۰ سال اخیر ابتلا به سنگ کلیه به‌ویژه در زنان و نوجوانان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحقیقات پیشین نشان داده است افزایش دمای هوا خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. در ایالات متحده پس از روزهای گرم شمار بیماران مبتلا به این عارضه به‌شدت افزایش می‌یابد.

دکتر گرگوری‌ای. تاسیان، متخصص مجاری ادراری کودکان و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: «اغلب در مورد اثرات بد تغییر اقلیم بر سلامت انسان‌ها به‌ویژه کودکان صحبتی نمی‌کنیم، اما گرمایش کره زمین بر سلامت انسان اثرات چشمگیری خواهد داشت.»

«ما پژوهشگران متخصص کودک وظیفه داریم در مورد فشاری که تغییر اقلیم بر سلامت انسان وارد می‌کند تحقیق کنیم، زیرا کودکان امروز در آینده با این واقعیت زندگی خواهند کرد.»

او افزود: «در حالی که نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که سیاست‌های آینده چگونه انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان را کاهش می‌دهد یا تسریع  می‌کند و دقیق نمی‌دانیم دمای روزانه در آینده چقدر خواهد بود، اما تحلیل‌های ما نشان می‌دهد گرمایش زمین احتمالا باعث افزایش مبتلایان به بیماری سنگ کلیه و فشار مضاعف بر نظام‌های درمانی خواهد شد.»

 

© The Independent