روسیه از حکومت ایران خواست تا برخی پایگاه‌هایش در سوریه را ترک کند

به‌گزارش روزنامه الشرق الاوسط، افسران روسی از حکومت ایران خواسته‌اند پایگاه‌هایی که در حماه و طرطوس دارند را ترک کنند

به‌گزارش تایمزِ اسرائیل، پایگاه حما برای جمهوری اسلامی ایران یک پایگاه مهم نظامی محسوب می‌شود -- CHRISTINA SEARS / US NAVY / AFP

روزنامه تایمز اسرائیل با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲ سپتامبر ۲۰۲۲، نوشت پس از تشدید «حمله‌های هوایی منتسب به اسرائیل» به خاک سوریه، دولت روسیه از جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش خواسته تا از برخی مواضع‌شان در سوریه عقب‌نشینی کنند.

این روزنامه اسرائیلی از قول روزنامه الشرق الاوسط نوشت افسران روسی روز چهارشنبه در دیدار با همتاهای ایرانی خود در فرودگاه حماه سوریه از آنها خواسته‌اند تا مقر نظامی جمهوری اسلامی در استان حماه، که در جوار پایگاه هنگ ۴۹ ارتش سوریه قرار دارد را ترک کنند.

به‌گزارش تایمزِ اسرائیل، این پایگاه برای جمهوری اسلامی ایران یک پایگاه مهم نظامی محسوب می‌شود، چون نیروهای نظامی وابسته به حکومت ایران در آنجا موشک‌های سامانه دفاعی اس – ۲۰۰، و سایر تجهیزات نظامی ساخت روسیه را نگهداری می‌کنند.

تایمز اسرائیل همچنین نوشت یکی دیگر از محل‌هایی که افسران روسی خواهان تخلیه آن از نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی‌اند، پایگاهی در نزدیکی شهر ساحلی الحمدیه، واقع در جنوب طرطوس، است.

در پیوند با این موضوع، «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» نیز روز شنبه گذشته نوشت اسرائیل در جریان حمله روز پنجشنبه، ۳ شهریور ۱۴۰۱، به مناطق مرکزی سوریه توانست زرادخانه‌ای مملو از صدها موشک ساخت جمهوری اسلامی ایران را نابود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش تایمز اسرائیل، می‌نویسد، روسیه در حالی به چنین اقدامی دست زده که دولت این کشور در پی حفظ ثبات سوریه و جلوگیری از بمباران‌های هوایی اسرائیل است.

همزمان با انتشار این خبر از سوی الاشرق الاوسط، خبرگزاری رویترز نیز از قول برخی منابع دیپلماتیک و اطلاعاتی نوشت اسرائیل حمله‌های هوایی‌اش به فرودگاه‌های سوریه را افزایش داده است تا مانع استفاده رو به افزایش جمهوری اسلامی ایران از این خطوط هوایی به‌منظور ارسال سلاح برای نیروهای نیابتی‌اش در منطقه خاورمیانه شود.

مقام‌های دولت اسرائیل بارها گفته‌اند جمهوری اسلامی ایران فرودگاه‌های غیرنظامی را به‌منظور نقل‌وانتقال سلاح و مسلح کردن شبه‌نظامی‌های تحت حمایتش مورد استفاده قرار می‌دهد.

رویترز از قول منابعی که پیش‌تر به آن اشاره شد، می‌نویسد دولت اسرائیل مدت‌هاست که حضور نیروهای نظامی و شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه امنیت ملی خود محسوب می‌کند و در حال حاضر نیز دارد دامنه حمله‌های خود در سوریه، از جمله حمله به فرودگاه‌های این کشور، را گسترش می‌دهد تا مانع ارسال سلاح از سوی حکومت ایران شود.

به‌نقل از روزنامه تایمز اسرائیل، پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، منافع مسکو و تل‌آویو در تضاد با یکدیگر قرار گرفته است، چون دولت اسرائیل در این جنگ از اوکراین دفاع می‌کند و در عین‌حال نیز به‌دنبال حفظ آزادی عملش به‌منظور انجام عملیات‌های نظامی در آسمان سوریه است.