یک روحانی سلفی در کاپیسا کشته شد

مولوی نصرت‌الله در دارالعلوم امام ابوحنیفه در کاپیسا مدرس دینی بود

پیش ازاین سلفیان طالبان را به قتل اعضای این گروه متهم کردند- twitter@naweed_kawish

مردان مسلح ناشناس یک روحانی سلفی به نام مولوی نصرت‌الله را در نزدیک خانه‌اش دراستان کاپیسا به گلوله بستند. منابعی به ایندیپندنت فارسی گفتند که مولوی نصرت‌الله ساعت ۱۲ ظهر سه‌شنبه، ۸ شهریور (۳۰ اوت ۲۰۲۲)، هنگامی که با فرزندش به سوی خانه می‌رفت، نزدیک خانه‌اش در منطقه ریگ روان کاپیسا از سوی مردان مسلح ناشناس به گلوله بسته شد.

مولوی نصرت‌الله در «دارالعلوم امام ابوحنیفه» در مرکز کاپیسا، به طلبه‌ها آموزش‌های دینی می‌داد.

به گفته منابعی در کاپیسا، مولوی نصرت‌الله از روحانیون سلفی بود و از طالبان انتقاد می‌کرد، و به گفته آنان، طالبان روحانیانی را که از این گروه انتقاد می‌کنند، به شیوه‌های مختلف از بین می‌برند.

پیش از این نیز سلفیان، طالبان را به قتل اعضای این گروه متهم ‌کرده‌اند. منابعی در میان سلفیان به ایندیپندنت فارسی گفتند که طالبان در طول یک سال تسلط خود بر افغانستان، بیش از ۲۶۰ تن از اعضای گروه سلفی را با شیوه‌های وحشیانه به قتل رسانده‌اند.

چند هفته پیش، نهم مرداد ۱۴۰۱، جسد قاری عبیدالله، امام مسجد «ابوبکر صدیق»، با سربریده در خوابگاهش در منطقه کارته نو پیدا شد. منابعی گفتند که قاری عبیدالله عضو گروه سلفیان بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سردار ولی ثاقب، رئیس شورای علمای سلفیان در افغانستان، نیز چندی پیش‌تر در  تیرماه سال جاری در خانه‌اش کشته شد. سر او نیز بریده شده بود و قاتل که ظاهرا مهمان او بود، از محل گریخته بود. سلفیان، طالبان را به قتل سردار ولی ثاقب متهم کرده‌اند. 

منابعی در میان سلفیان می‌گویند که طالبان پس از تسلط یافتن بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، تاکنون چندین تن از اعضای برجسته این گروه را به قتل رسانده‌اند. به گفته آنان، طالبان شیخ عبیدالله متوکل، از افراد برجسته این گروه، را در کابل کشتند و جسد او را با دست‌های بسته، در باغی در منطقه پغمان رها کردند. شیخ عبدالغفور، از دیگر روحانیان سلفی، به طرز فجیعی با ضربات چاقو کشته شده بود، و مولوی معراج، روحانی دیگر سلفی، نیز همراه با پسر نوجوانش، در تیرماه سال جاری در خواجه بغرای کابل کشته شد.

شیخ شریف در جلال‌آباد، قاری عبدالله لغمانی در مرکز استان ننگرهار، شیخ ضیاء‌الحق، و حافظ داوود، از اعضای برجسته سلفیان، از دیگر قربانیان این گونه‌ها قتل‌ها به‌شمار می‌روند. سلفیان می‌گویند که تمام این افراد را طالبان به قتل رسانده‌اند.

هرچند کارشناسان مسائل امنیتی، سلفیان و گروه داعش را دارای اندیشه‌ها و رویکرد یکسانی می‌دانند، سلفیان می‌گویند که در مدرسه‌های این گروه جوانان بسیاری آموزش‌های دینی می‌بینند، و برخی از آنان به داعش پیوسته‌اند و رابطه‌شان با گروه سلفیان قطع شده است.

به گفته کارشناسان امنیتی، سلفیان پیش از ورود نیروهای امریکایی به افغانستان در سال ۲۰۰۱،  با طالبان همکاری می‌کردند، اما پس از آن، به رهبری مسلم‌دوست، با القاعده متحد شدند، و پس از آغاز فعالیت «داعش» در سال ۲۰۱۳، سلفیان و طالبان غیرقندهاری، به داعش پیوستند.

در دوران دولت‌های پیشین در افغانستان، درگیری‌های خونینی میان داعشیان و طالبان در استان‌های کنر، ننگرهار، و نورستان رخ داد.

بیشتر از جهان