طالبان رهبر شاخه خراسان داعش را تیرباران کرد

ابوعمر از یک سال پیش در زندان پل‌چرخی کابل به سر می‌برد

ابوعمر خراسانی، رهبر شاخه خراسان گروه داعش- Twitter

گروه طالبان تایید کرده‌اند که ابوعمر خراسانی، رهبر شاخه خراسان گروه داعش، را در کابل تیر باران کرده‌اند. رسانه‌ها به نقل از منابعی در میان طالبان گزارش داده‌اند که این گروه پس از تصرف شهر کابل، ابوعمر خراسانی را از زندان پل‌چرخی، جایی که او و شماری دیگر از جنگجویانش زندانی بودند، بیرون آورده و تیرباران کرده‌اند. 

ابوعمر خراسانی در ماه مه سال ۲۰۲۰ در استان قندهار با تعدادی از جنگجویانش به دست نیرو‌های ویژه ارتش افغانستان دستگیر شد و به زندان پل‌چرخی در کابل انتقال یافت. پاکستان بار‌ها از دولت افغانستان خواهان تحویل ابوعمر به آن کشور شد، اما دولت وقت افغانستان آن درخواست را رد کرد و تنها به شرط تحویل دادن شماری از فرماندهان طالب به دولت افغانستان، حاضر بود تا او را به پاکستان تحویل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند  مقام‌های طالبان خبر اعدام ابو‌عمر خراسانی را به‌تازگی اعلام کرده‌اند، اما پیش از این شبکه خبری سی ان ان خبر آن اقدام را گزارش داده بود. سی ان ان در اواخر ماه اوت سال جاری میلادی به نقل از یک مقام ناشناخته طالبان گزارش داد که دو روز پس از سلطه طالبان بر کابل، ابوعمر خراسانی، رهبر داعش در جنوب آسیا و شرق دور، کشته شده است. ابوعمر پیش از کشته شدن در مصاحبه‌ای با وال استریت ژورنال پیش‌روی‌های طالبان را به فال نیک گرفته بود. او گفته بود که طالبان اگر مسلمانان درست و حسابی باشند، او را سریعا رها خواهند ساخت. اما دو روز پس از تصرف کابل به دست نیروهای طالبان، ابوعمر و هشت تن از جنگجویانش تیرباران شدند. 

پس از سقوط دولت اشرف غنی و هرج و مرجی که در کابل شکل گرفت، به‌خصوص آزادسازی بدون حساب تمامی زندانیان از زندان‌های افغانستان، نگرانی از قدرت گرفتن داعش در افغانستان افزایش یافت. اگرچه طالبان ادعا کرده‌اند که داعش به معنای واقعی در افغانستان وجود ندارد، بلکه شماری از افرادی با ایدئولوژی متفاوت از آنان، در پی شرارت و آشوب هستند، اما نیروهای آن گروه در دو هفته گذشته چندین حمله را در شرق افغانستان علیه طالبان تدارک دیده‌اند و چندین طالب در آن حملات انفجاری به قتل رسیده‌اند. با این حال، گروه طالبان می‌گویند که داعش در افغانستان قدرت چندانی ندارد و آنان به‌زودی داعشیان را در افغانستان نابود خواهند کرد. 

گفته می‌شود که شاخه خراسان گروه داعش در حال بازسازی خود است و شهر جلال آباد در شرق افغانستان را مرکز فعالیت‌های خود قرار داده است.