تازه‌ترین تغییرات هواپیماهای مسافری؛ از تختخواب‌ تا چند طبقه صندلی‌‌

پخش تصاویر آرام‌بخش یا ملایم بر سقف پروازهای تجاری از دیگر ایده‌های‌ پرواز است

کمربندهای «هوشمند» قادرند به خدمه کابین هشدار دهند که چه کسی کمربند ایمنی خود را بسته و چه کسی نبسته است. (Collins Aerospace)

در ستون «الگوهای مد روز سفر» ایندیپندنت، «ترند واچ» (Trendwatch)، انواع سفرها، شیوه‌های حمل‌ونقل و اصطلاحات رایج روز می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کابین‌های هواپیما، به ویژه در دنیایی با مسافت‌های طولانی، همیشه در حال تغییرند. همین چند ماه پیش شاهد بودیم که ایرنیوزلند (Air New Zealand) از نخستین تخت‌خواب‌های تخت-شو خود برای مسافران [پروازهای] اکونومی رونمایی کرد – مجموعه‌ای از تخت‌های دوطبقه با قابلیت رزرو در پشت کابین که به نام «اسکای‌نست» (Skynest) شناخته می‌شوند و می‌توان آن‌ها را برای چرت زدن در ارتفاع در بخشی از پرواز، برای مسافران رزرو کرد. «فین‌ایر» (Finnair) صندلی کلاس تجاری قدیمی خود را به صندلی جدیدی با پشتی پهن تغییر داده است که به شما فضای بیشتری برای حرکت می‌دهد، اما همچنان می‌توانید تخت هم بخوابید.

در همین حال، «ویرجین آتلانتیک» (Virgin Atlantic) از کابین جدیدش «ای۳۳۰ نئو» (A330neo) با لوکس‌ترین صندلی رده بالای خود، یعنی «ریتریت سویت» (Retreat Suite) رونمایی کرد. این به مسافران «بیزینس» که در جلو کابین بالایی نشسته‌اند، این امکان را می‌دهد تا صندلی‌های راحت و صاف خود را به یک اتاقک دنج و راحت با قابلیت معاشرت برای حداکثر چهار مسافر برای صرف غذا یا برگزاری جلسه‌ای با هم تبدیل کنند.

ویرجین همچنین صفحه نمایش‌های مخصوص سرگرمی با ابعاد بزرگ‌تر، پدهای بی‌سیم شارژ دستگاه‌ها و قابلیت بلوتوت را برای همگام شدن با آخرین مدهای مورد پسند مصرف‌کنندگان، در اولویت قرار داده است.

اما برای دستیابی به کابینی هوشمندتر، ایمن‌تر یا راحت‌تر، چه اقدامات بزرگ دیگری در حال انجام است؟ در اینجا برخی از جدیدترین نوآوری‌هایی را آورده‌ایم که دارند به «هواپیمایی در نزدیکی شما» می‌رسند:

بخش سرگرمی مجهز به بلوتوت

افزوده شدن ظاهرا جهانی این فناوری به سامانه‌های سرگرمی داخل پرواز (IFE)، از برخی جهات جنون‌آمیز است. همانطور که دیوید کوندو، رئیس بخش طراحی محصولات تجربه[محور] مشتری در «فینایر» یادآور می‌شود: «زیرساخت‌های مربوط به اقلام دیجیتال در داخل هواپیما بسیار پیش پا افتاده و عقب‌مانده است – خب می‌دانید، ما تازه همین اواخر متوجه شده‌ایم که از هدفون‌های بلوتوت چگونه استفاده کنیم.»

«ای۳۳۰-۸۰۰ نئو»های (A330-800neos) جدید [شرکت هواپیمایی] ویرجین با صفحه‌های پشت صندلی تجهیز می‌شود که می‌توانید هدفون خود را به آن متصل کنید، دریم لاینرز (Dreamliners) قطر از قبل، این قابلیت را دارد و یونایتد ایرلاینز (United Airlines) هم در برخی پروازها از آن برخوردار است. کوندو فراتر از این «تعامل با دستگاه خود» را پیش‌بینی می‌کند؛ مثلا اینکه بتوانید وارد سرویس‌های پخش خود شوید.

چک فنی مسافران

«اینترنت اشیا» به صندلی هواپیمای شما، مشخصا به کمربندهای ایمنی، می‌رسد: در نمایشگاه «ایرکرفت اینتریرز» ۲۰۲۲ (Aircraft Interiors Expo) کمربندهای «هوشمندی» مشاهده شدند که قادرند به خدمه کابین هشدار دهند که چه کسی کمربند ایمنی خود را بسته و چه کسی این کار را انجام نداده است، تا از رفت‌و‌آمدها[ی خدمه برای بررسی وضعیت کمربند ایمنی مسافران] پرهیز شود.

در سال ۲۰۱۹، «تپ پرتغال» (TAP) از این نیز فراتر رفت و «صندلی هوشمند» کاملی را آزمایش کرد که شرکت سازنده فناوری «ریکارو» (Recaro) آن را ساخته بود و بازخوردی از رفتار و داده‌های مسافران را به خدمه ارائه می‌داد – مثلا آن‌ها [خدمه] می‌توانند ببینند که چه کسی وقتی که نباید، سرپا ایستاده است، چه زمانی میز تاشو صندلی هواپیما باز یا بسته است، یا چه کسی کمربندش را بسته است -همه این‌ها با استفاده از یک تبلت در جلو کابین [انجام می‌شود]. به گفته ریکارو، «تنظیمات صندلی، نور و دما [نیز] می‌توانند جداگانه کنترل شوند و می‌توان آن را از طریق تلفن هوشمند یا تبلت ذخیره کرد.»

صندلی‌هایی که «شما را می‌شناسند»

صندلی‌ها نه فقط [به این معنی که] وقتی علامت بستن کمربند ایمنی روشن است، پاهایتان را دراز می‌کنید یا نه، بلکه خود شما– هویت شما، سلیقه‌تان و حتی تقویم‌تان[را شناسایی می‌کند]. آنتونی وودمن، معاون امور سفرهای مشتریان در [شرکت هواپیمایی] ویرجین، می‌گوید: «[این تکنولوژی] ممکن است سرگرمی‌های شخصی‌سازی شده‌ای را در حین پرواز فراهم کند یا چیزهایی را به شما توصیه کند؛ مثلا اینکه چه فیلمی را تماشا کنید. ممکن است تاریخ تولدها را به خدمه پرواز اطلاع بدهد، یا اگر کسی به یک میلیون [امتیاز] «ایرمایلز» [هنگام سفر] با ما دست یافته باشد، [اطلاع دهد تا خدمه] بتوانند در لحظه جشنی را برایش ترتیب دهند.»

او اضافه می‌کند که اگر در یک پرواز چند مسیره تاخیر داشته باشید، این امکان وجود دارد که صفحه پشتی صندلی‌تان به شما هشدار دهد، یا این قابلیت را در اختیار شما بگذارد که پرواز بعدی خود را در آنجا رزرو کنید، یا آن را تغییر دهید.

به گفته کوندو از «فین‌ایرز»، این امکانات بی‌پایان است. «ممکن است سوار هواپیما شوید و صندلی‌تان بداند که می‌خواهید در چه وضعیتی دراز بکشید. از تنظیمات نوری که ترجیح می‌دهید، مطلع است. بعد از برخاستن هواپیما هم یک جین و تونیک برای شما ‌سفارش می‌دهد.» اما بسیاری از خطوط هوایی درگیر آنند که چگونه میان شخصی‌سازی و حفظ حریم خصوصی تعادل برقرار کنند (جوری که خیلی هم ترسناک به نظر نرسد). پیش‌بینی او، سامانه‌ای است که در آن می‌توانید هر آنچه با آن راحتید، از قبل تنظیم کنید.

دیوارهای کابین از جنس نیشکر

یکی از حیطه‌های اصلی نوآوری، [استفاده از] مواد سبک‌تر برای دیوارهای کابین است. هواپیمای سبک‌تر به معنای مصرف سوخت کمتر است و برخی از شرکت‌های مهندسی دارند ساخت دیواره‌های کابین و تیغه‌هایی را با استفاده از رزین حاصل از نیشکر، الکل پلی‌فورفوریل (PFA)، آزمایش می‌کنند. این [ماده] نه‌تنها سبک‌تر است، بلکه از ساختار داخلی هواپیماهای فعلی (پانل‌های ساندویچی فنولی) نیز پایدارتر است.

همچنین، جلبک‌ها (Algae) هم در حکم شالوده‌ای برای ساخت پانل‌های هواپیمایی انعطاف‌پذیر و سبک در نظر گرفته شده‌اند، اما توسعه و تهیه [چنین موادی] و تامین ایمنی کافی هر یک از آن‌ها برای به‌کارگیری در پروازهای تجاری ممکن است به چند دهه زمان نیاز داشته باشد.

گرمایش از کف

در حکم فردی که همیشه در هواپیما یخ می‌زنم – [شما در پروازها] من را زیر سه پتوی خطوط هوایی و یک «هودی» با شیرکاکائوی داغ در دستم، پیدا خواهید کرد - از شنیدن اینکه بعضی از خطوط هوایی به بررسی پنل‌های کفی برای تنظیم دمای کابین مشغول‌اند، خوشحال شدم. کوندو به من می‌گوید که فین‌ایر قبلا این [قابلیت] را در برخی از هواپیماهای خود داشته است؛ البته فقط در قسمت آشپزخانه و خدمه.

برخی از اپراتورهای باری نیز در هواپیماهای باری بزرگ‌تر و سردتر این‌ها را برای خدمه نصب می کنند. با این حال، «لوفت‌هانزا تکنیک» (Lufthansa Technik) در «اینترنالز اکسپو» (Internals Expo) امسال خود اعلام کرد که قراردادی را با کوندو برای ارائه سامانه گرمایش از کف به نام «هیت‌ناو» (HeatNOW) در ناوگان «ای۳۲۰» (A320) امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یخچال های شخصی کوچک

شرکت هوافضای «کالینز» جایزه کریستال کابین را برای طراحی «اسپیس‌چیلر» (SpaceChiller) خود در ماه ژوئن دریافت کرد. [این طرح همچنین] در طبقه‌بندی میزان راحتی مسافران نیز رتبه نخست را کسب کرد. آن‌ها می‌گویند: «این فناوری جدید، محفظه‌های بالای سر در هواپیما را تا دمای ایمن برای مواد غذایی خنک می‌کند؛ بدون اینکه از خنک‌کننده‌هایی استفاده کند که امکان دارد بر گرمایش کره زمین تاثیر بگذارند، مصرف برق را نسبت به سامانه‌های ترموالکتریک جایگزین تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد، و ممکن است در بخش‌های گوناگون [مربوط به] خدمات هواپیما مورد استفاده قرار گیرد.» می‌گوییم: «یک یخچال کوچک کنار صندلی هواپیما؟ عالی.»

افکار بلند 

کوندو می‌گوید یکی دیگر از راه‌های عالی پیش روی طراحان کابین، ایجاد ظرفیت در فضای عمودی هواپیما است - یعنی یک فضای خالی در بالا و پایین صندلی‌تان. در حال حاضر، او توضیح می‌دهد: «ما به نوعی مساحتی را که در کابین می‌توانیم استفاده کنیم، به حداکثر رسانده‌ایم. مایلیم نقشه‌ای با با گونه‌ای نمای پلکانی طراحی کنیم. طرح‌های غیرعادی‌تر بالا به پایین، اتاقک‌های خواب را در فضای معمولی «قفسه‌های بالای سر» پیش‌بینی کرده‌اند، در حالی که اخیرا در فضای مجازی «نمای ناخوشایندی» از صندلی‌های دوطبقه نامنظم - «پروژه صندلی‌های اقتصادی شیز لانگ» (Chaise Longue)- منتشر شد و نشان می‌دهد که برخی از صندلی‌ها بالاتر و برخی پایین‌تر، به صورت مورب بالای یکدیگر قرار دارند.

این طرح نیز نیازمند حذف فضای بار بالای سر است. در همین حال، حق ثبت اختراعی که در سال ۲۰۱۵ از سوی ایرباس تنظیم شد، پیکربندی مشابهی را نشان داد – در واقع پشت ردیف بالاتر، درست جلو پیشانی شما قرار دارد.۲۰۲۲

صندلی‌های تنظیم‌شونده و شناور

کوندو می‌گوید یکی از کارهای مهم در هنگام طراحی صندلی «ایرلانگ فین ایر» (AirLounge FinnAir) این بود که به مسافر فضای بیشتری برای حرکت، و احساس راحتی داده شود. هدف از [تعبیه] چارچوب و بدنه پهن و پانل بلندشونده این است که به شما اجازه دهد در طبیعی‌ترین وضعیت [بنشینید] و راحت باشید، [این صندلی] بیشتر از اینکه شبیه صندلی دندانپزشکی باشد، شبیه مبل است.

طراحان دیگری نیز در این زمینه پیشرفت کرده‌اند: استودیو فرانسوی «استایل اند دیزاین» (Style & Design) می‌گوید که راهحل آسوده بودن در مسافت‌های طولانی، اجتناب از قرار گرفتن اعضای بدن به صورت یکسان در قسمت یکسان از صندلی هواپیما است،[یعنی با] یک صندلی فوم شبیه تشک با پشتی سر متحرک، تکیه‌گاه پا، زیرپایی و تکیه‌گاه بازو که می‌توان آن را مانند یک بالش‌ گردنی خیلی بزرگ با فوم حافظه‌دار در دور و بر خود [قرار داد و به صورت دلخواه آن را] شکل داد. فینالیست جوایز طراحی کابین کریستال در سال ۲۰۱۹، این طرح بود که البته هنوز وارد بازار نشده است.

در همین حال، استودیو طراحی آمریکایی «تیگ» (Teague)، صندلی‌های هواپیمای «شناوری» به نام «الویت» (Elvate) ساخته است که به دیواره‌های یک هواپیمای باریک‌پیکر متصل شده است. این [طراحی] سازوکارهای سنگین زیر صندلی را کنار می‌گذارد و به جای آن، این امکان را برای صفحه‌نمایش‌های سرگرمی ایجاد می‌کند که به دیوار کابین متصل شوند.

سقف‌های خیال‌انگیز

یکی دیگر از ایده‌های کمی نامعمول در بین این رشته افکار، پخش تصاویر آرام‌بخش یا ملایم بر سقف پروازهای تجاری است. شرکت هوافضای «کالینز» طرح‌هایی را برای «پنل نورانی با خطوط متقاطع» ارائه کرده است که می‌تواند هر پنل داخلی هواپیما را به صفحه نمایش روشن تبدیل کند.

نمایندگان [شرکت] «کالینز» می‌گویند که این [فضا] برای هر چیزی، از تبلیغات نشان‌های تجاری گرفته تا اطلاعات شخصی [دارنده] صندلی، قابل استفاده است. طرح‌های دیگری هم به نمایش درآمده‌اند که در آن، خطوط هوایی با استفاده از یک تصویر انیمیشنی متحرک از آسمان پرستاره شب، آسمان آبی با ابرها یا خیلی ساده، رنگ‌ و نورهایی که باعث بهبود روحیه [مسافران] می‌شود، فضایی آرام‌بخش ایجاد می‌کنند.

این ایده‌ای است که بعضی از خطوط هوایی را [که از] «نورپردازی [بهبودبخش] خلق و خو» با نور کم یا نورپردازی ساعت زیستی [استفاده می‌کنند]، یک گام جلوتر می‌برد. بوئینگ برای سقف هواپیما با نورپردازی مشابه در سال ۲۰۱۶ حق اختراعی را ثبت کرد.

سخنگوی این شرکت به کوارتز گفت: «اصولا خطوط هوایی برای نمایش اطلاعات مقصد یا نمایش صحنه‌هایی که مسافران را به فکر کردن در مورد مکانی که دارند به آن سفر می‌کنند، ترغیب می‌کند، می‌توانند از تقویت کننده‌های نوری بر روی دیوارها و اتاقک‌ها استفاده کنند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی