اعلام آمادگی ایران برای تبدیل چهار فرودگاه به پارکینگ هواپیما‌های قطری در طول جام جهانی

دو کشور درباره استفاده از ظرفیت‌های هوایی ایران در بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ گفت‌وگو کردند

ایران اعلام آمادگی خود را برای پارک و اقامت هواپیما‌های قطر در فرودگاه‌های بندرعباس، کیش، قشم و بوشهر اعلام کرد- flytoday

سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران گفت که با توجه به ترافیک فرودگاهی دوحه، ایران آمادگی خود را برای پارک و اقامت هواپیما‌های این کشور در فرودگاه‌های بندرعباس، کیش، قشم و بوشهر اعلام کرده است.

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، شنبه، ۱۸ تیرماه، با اشاره به دیدار روز گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس این سازمان، با محمد فالح الهجری، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری قطر، گفت که دو طرف در جریان این دیدار درباره استفاده از ظرفیت‌های هوایی ایران در بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، گفت‌وگو کردند.

رضوی افزود: «با توجه به ترافیک فرودگاهی دوحه، ایران اعلام آمادگی خود را برای پارک و اقامت هواپیما‌های قطر در طول برگزاری جهام جهانی فوتبال، در فرودگاه‌های بندرعباس، کیش، قشم و بوشهر اعلام کرد.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به برگزاری دو دور مذاکرات در شهر دوحه و جزیره کیش برای افزایش همکاری‌های دوجانبه حمل‌ونقل هوایی میان ایران و قطر، گفت که صبح جمعه ۱۷ تیر، در جریان سفر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری قطر به تهران، تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری بین روسای سازمان هواپیمایی کشوری دو کشور به امضا رسید.

به گفته رضوی، در این تفاهم‌نامه استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل هوایی ایران در جریان بازی‌های جام جهانی قطر به امضای روسای هواپیمایی دو کشور رسید که در آن با تردد تماشاگران جام جهانی با به‌کارگیری شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و همچنین افزایش پروازهای ایران بنا به درخواست و ظرفیت طرف ایرانی موافقت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت که ایران همچنین به طرف قطری اعلام کرد آماده صدور روادید برای اتباع خارجی است که در طول مسابقات جام جهانی قطر تمایل به بازدید یا اقامت در جزیره کیش دارند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه ۱۸ تیر، با حضور حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، جلسه‌ای با عنوان «جلسه هماهنگی بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» برگزار کرد.

در این جلسه که در محل وزارت خارجه ایران برگزار شد علاوه بر حسین امیرعبداللهیان، حمید سجادی، وزیر ورزش، رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، و سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، و همجنین تعدادی دیگر از مقام‌های مسئول حضور داشتند.

مقام‌های وزارت خارجه ایران گفتند که در جریان سفر چهارشنبه گذشته وزیر خارجه قطر به تهران، حسین امیرعبداللهیان با او درباره «جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و تسهیل حضور تیم ملی و تماشاگران ایرانی در این مسابقات» رایزنی کرده است.

 حمیدرضا دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه، نیز خبر داد که ۳۰ هزار بلیط برای تماشاگران ایرانی جام جهانی در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفته است.

سفیر ایران در قطر گفت که در چند ملاقات با مسئولان برگزارکننده جام جهانی در مورد برگزاری مراسم فرهنگی و باستانی و معرفی فرهنگ و تمدن ایران و هتل و بلیط به تفاهم خوبی رسیده‌ایم و با احتساب ۲۰ هزار بلیط قبلی و ۱۱ هزار بلیط اخیر، ۳۰ هزار بلیط در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار دارد.

سخنگوی دولت ایران پیشتر گفته بود که ابراهیم رئیسی با امیر قطر درباره استفاده از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی جام جهانی گفت‌وگو کرده و به معاون اول خود، محمد مخبر، دستور داده بود تا کارگروه ویژه‌ای برای هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی با هدف استفاده بیشتر از ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر تشکیل دهد.

اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری جام جهانی قطر مقام‌های جمهوری اسلامی از پیشنهادهایی چون استفاده از فرودگاه‌های بندرعباس، کیش، قشم و بوشهر به‌عنوان پارکینگ هواپیماهی قطری خبر می‌دهند.

کشته شدن ۱۷۶ سرنشین هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران و بازداشت شهروندان دوتابعیتی و گردشگران خارجی هنگام سفر به ایران با هدف اعمال فشار به کشورهای دیگر، مبادله یا دریافت پول، تنها بخشی از اقدام‌های سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی است که به‌شدت ایران را در ردیف کشورهای پرخطر برای سفر و گردشگری قرار داده است.

آمریکا، بریتانیا، کانادا، سوئد در چند ماه گذشته و به‌تازگی فرانسه سطح هشدار برای سفر به ایران را بالا بردند و از شهروندان خود خواستند به‌دلیل خطرهای موجود از جمله آنچه خطر بازداشت خودسرانه و محاکمه ناعادلانه خواندند، از سفر به ایران خودداری کنند.