صنعت هواپیمایی اروپا تا سال ۲۰۲۴ به شرایط قبل از همه‌گیری باز نمی‌گردد

سازمان امنیت هواپیمایی اروپا: «بی‌ثباتی هنوز زیاد است و کفه ترازوی مخاطره‌ها بیشتر به سمت منفی است»

شمار پروازها در سال ۲۰۲۳ به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار می‌رسد که ۵ درصد از سال ۲۰۱۹ کمتر است - AFP

طبق پیش‌بینی‌های جدید سازمان امنیت هواپیمایی اروپا، وضعیت صنعت هواپیمایی تا سال ۲۰۲۴ به شرایط پیش از همه‌گیری باز نخواهد گشت.

این سازمان نظارت بر تردد هوایی سراسر اروپا، میزان برآورد قبلی‌اش از فعالیت‌های صنعت هواپیمایی این قاره در سال جاری را کاهش داده است. سازمان امنیت هواپیمایی اروپا در اکتبر سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی کرده بود صنعت هواپیمایی در سال ۲۰۲۲ اندکی کمتر از ۱۰ میلیون پرواز خواهد داشت که نسبت به ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار پرواز سال ۲۰۱۹ حدود ۱۱ درصد کاهش یافته است.

این رقم در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته و به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار پرواز رسیده است که معادل ۸۵ درصد فعالیت‌های پیش از همه‌گیری است.

سازمان امنیت هواپیمایی اروپا می‌گوید این کاهش «عمدتا ناشی از اثر سویه اومیکرون بر سه ماهه اول امسال» است.

به علاوه، میزان تولید ناخالص پیش‌بینی‌شده برای این صنعت که معیار اندازه‌گیری میزان فعالیت اقتصادی آن نیز است به علت حمله روسیه به اوکراین کاهش یافته است. سازمان امنیت هواپیمایی اروپا عامل این وضعیت را «ترکیبی از افزایش میزان و دوره زمانی تورم و کاهش رشد اقتصادی می‌داند که علت عمده آن کاهش میزان مصرف است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق پیش‌بینی‌ها، شمار پروازها در سال ۲۰۲۳ به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار می‌رسد که ۵ درصد از سال ۲۰۱۹ کمتر است.

اما سازمان امنیت هواپیمایی اروپا می‌گوید: «این پیش‌بینی ازجمله به خاطر رویدادهای پرشتاب، همچنان گرفتار مخاطره‌های زیادی است».

مخاطره‌هایی که این سازمان ثبت کرده است عبارت‌اند از:

۱- تورم بالاتر و بی‌ثباتی بیشتر ناشی از حمله روسیه به اوکراین. «گسترش اقتصاد جهان در صورت طولانی‌تر شدن جنگ و اختلال‌های بیشتر در بازارهای انرژی دچار آسیب بیشتری می‌شود. وخامت بیشتر وضعیت اقتصادی هم خطر افول را در پی دارد.»

۲-  نوسان‌های شدید قیمت نفت: «در بازاری که در حال برخاستن از زیر فشار قرنطینه‌های پرشمار ناشی از کرونا است، مشخص نیست که شرکت‌های هواپیمایی چطور خواهند توانست جهش‌های قیمت سوخت را به دوش مسافران منتقل کنند.»

۳- بسته شدن غیرمنتظره حریم‌های هوایی در آینده. «در حال حاضر فرض می‌کنیم که حریم‌های هوایی اوکراین و روسیه تا پایان افق (۲۰۲۴) بسته بماند.»

سازمان امنیت هواپیمایی اروپا در پایان اعلام کرده است: «میزان بی‌ثباتی همچنان خیلی بالا است و کفه ترازوی مخاطره‌ها بیشتر به سمت منفی است.»

© The Independent

بیشتر از سفر