نشستن یا خوابیدن روی تخت با لباس بیرون خطرناک است؟

مردم به قابلیت‌ خود در تحمل میکروب‌ها حساسیت زیادی دارند

پس از یک روز طولانی و خسته‌کننده، کمتر حسی با دراز کشیدن روی تخت و فرو رفتن بین بالش‌ها قابل مقایسه است - Canva

شاید بارها پس از سپری کردن یک روز سخت کاری یا یک مهمانی پر سر و صدا، وقتی خسته و خوا‌ب‌آلود به خانه و تختخواب خود رسیدید، در دو راهی افتادن روی تخت یا عوض کردن لباس گیر کرده باشید. 

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که نشستن روی تخت با لباس بیرون خطرناک است. بسیاری می‌گویند که هرگز با لباس بیرون خود به رختخواب نمی‌روند و به کسی اجازه نمی‌دهند که با لباس‌های بیرون روی تختخواب آن‌ها بنشیند. اما آیا واقعا این کار خطرناک است؟

پس از یک روز طولانی و خسته‌کننده، کمتر حسی با دراز کشیدن روی تخت و فرو رفتن بین بالش‌ها قابل مقایسه است. اما هنگام چنین کاری، آیا با همان لباسی که در تمام روز به تن داشته‌اید می‌پرید توی تخت، یا نخست یک دست لباس راحتی تمیز می‌پوشید؟ در حالیکه برخی از ما از نشستن یا خوابیدن روی تخت با «لباس‌های بیرون» بیزاریم، برخی دیگر هیچ مشکلی در آن نمی‌بینند.

نویسنده نشریه «مارتا استوارت» کوشیده است به این پرسش پاسخ دهد و روشن کند که بالاخره این حساسیت روی رختخواب فقط گونه‌ای ترجیح فرهنگی است، یا از نظر علمی نیز تعویض لباس قبل از رفتن به رختخواب، ضروری است. 

نشریه اینترنتی «مارتا استوارت» یک نظرسنجی در اینستاگرام راه انداخت و نظر مردم را در مورد اینکه واقعا چه احساسی درباره این موضوع بحث‌برانگیز دارند، پرسید. 

 ۶۲۰۷ نفر به این پرسش پاسخ دادند که آیا پوشیدن لباس‌های بیرون روی تخت پذیرفتنی است، یا خیر. ۲۰۵۰ پاسخ‌دهنده گفتند که این کار هیچ مشکلی ندارد، در حالیکه ۴۱۵۷ نفر، یعنی  بیش از دو برابر گروه قبلی، نظری کاملا برعکس داشتند.

پاتریک ریچاردسون، متخصص خشک‌شویی، می‌گوید: «فکر می‌کنم بسیاری از مردم احساس می‌کنند لباس‌های بیرون‌شان کثیف است و می‌خواهند در رختخواب احساس تمیزی کنند. واقعیت این است که همه ما این کار را کرده‌ایم؛ زمانی که دیروقت به خانه بازگشته‌ایم یا روز سختی را سپری کرده‌ایم. اما به هر حال، بیشتر اوقات می‌خواهیم از آنچه در لباس‌های بیرون حس می‌کنیم، راحت‌تر باشیم.»

اما صرف‌نظر از اینکه چه نظری در این باره دارید، پرسش اصلی این است: آیا پوشیدن لباس‌های بیرون در رختخواب واقعا بی‌خطر است؟

پوشیدن لباس‌های بیرون روی تخت غالبا بی‌خطر است

هرچند میکروب‌های خارج از منزل ممکن است به لباس و بدن شما بچسبند، در مجموع به تن داشتن لباس‌های بیرون هنگام نشستن یا خفتن بر تخت، یا حتی قرار دادن چمدان، کیف پول، و سایر وسایلی که با فضای بیرون در تماس بوده‌اند روی تخت، خطر چندانی برای سلامت عمومی انسان ایجاد نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناسیا صفدر، دارای دکترای تخصصی بیماری‌های عفونی در دانشگاه ویسکانسین، می‌گوید: «این کار از نظر عفونی بی‌خطر است، چرا که بدن افراد باکتری‌های طبیعی آن می‌توانند با این تهدیدها مقابله کنند.»

به‌رغم این واقعیت، دکتر صفدر می‌گوید که مردم به قابلیت خود در تحمل میکروب‌ها حساسیت زیادی دارند. او می‌گوید: «باکتری‌ها در همه جای بدن ما، از پوست گرفته تا دستگاه گوارش و دهان، وجود دارند. آن‌ها نقش پررنگی در حفظ سلامتی ما دارند. بله، در فضای باز نیز میکروب‌ وجود دارد، اما باید تعادل برقرار کرد. باکتری‌ها همه جا حضور دارند و نمی‌توان و نباید کاملا از آن‌ها رها شد.»

استثناهای قابل توجه

برخی چیزها را نمی‌خواهید از بیرون به رختخواب خود بیاورید؛ بر فرض مواد شیمیایی، گرده گل، عرق، قهوه‌ای که روی لباس ریخته، و موارد دیگر... اما اوجود ین جور چیزها کاملا واضح است و اغلب وقتی با آن‌ها تماس پیدا ‌کنید، خودتان متوجه‌شان می‌شوید.

اگر در مکانی در معرض آلودگی محیطی قرار می‌گیرید، باید برای آنجا لباس‌های جداگانه داشته باشید یا لباس‌های خود را با یک روپوش آزمایشگاهی بپوشانید. اگر بدون پوشش محافظ با مواد شیمیایی کار می‌کنید، پیش از استراحت حتما لباس خود را عوض کنید

قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت‌زا

وقتی بیرون از خانه باشید، لمس کردن و کشیدن لباس‌ها روی سطوح دیگر اجتناب‌ناپذیر است و این به سادگی می‌تواند منجر به چسبیدن گرده‌ها و سایر مواد حساسیت‌زا به لباس‌هایتان شود. 

اگر محرک‌های قابل مشاهده‌ای مانند موی گربه یا سگ روی لباستان دیدید، قبل از رفتن به رختخواب آن‌ها را تمیز کنید. 

لباس‌های عرق‌آلود

اگرچه لباس‌های عرق‌آلود خطر خاصی برای سلامتی ندارند، کارشناسان توصیه می‌کنند که از به تن داشتن لباس‌های عرق‌آلود در رختخواب خودداری کنید. برای اغلب مردم بهترین بخش به رختخواب رفتن، فراموش کردن دنیای بیرون و دست یافتن به خوابی راحت است.

بیشتر از زندگی