قطر: به توافق ایران و آمریکا امیدواریم، احیای برجام مهم است

معاون وزیر خارجه قطر با علی باقری کنی دیدار کرد

قطر کشوری است که هم روابط نزدیکی با آمریکا و به‌خصوص دولت دموکرات جو بایدن دارد و هم نزدیک‌ترین کشور به ایران در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است- Iranian Presidency / AFP

معاون وزیر خارجه قطر، که به تهران سفر کرده است، روز شنبه ۵ شهریور در دیدار با همتای ایرانی‌اش، گفت دوحه به توافق ایران و آمریکا امیدوار است و بر اهمیت احیای برجام تاکید کرد.

به گزارش الجزیره، محمد بن عبدالعزیز بن صالح الخلیفی، معاون وزیر خارجه قطر در امور منطقه‌ای، در دیدار با علی باقری کنی، در مورد روابط دوجانبه تهران و دوحه و آخرین تحولات مذاکره هسته‌ای ایران و آمریکا صحبت کرد. این دیپلمات قطری تاکید کرد که احیای برجام به امنیت و ثبات منطقه کمک می‌کند و گفت کشورش منتظر توافق تهران و واشنگتن است.

دفتر اطلاع‌رسانی وزارت خارجه قطر خلاصه‌ای از دیدار دو معاون وزیر منتشر کرده است که به همین موضوع‌ها اشاره می‌کند. رسانه‌های ایرانی هم اغلب بر اساس همین گزارش‌های رسانه‌های قطری، از این دیدار خبر داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدار پس از آن بود که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز پنجشنبه با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، تلفنی گفت‌و‌گو کرد. قطر کشوری است که هم روابط نزدیکی با آمریکا و به‌خصوص دولت دموکرات جو بایدن دارد و هم نزدیک‌ترین کشور به ایران در میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است، و به همین دلیل، جایگاه حساسی در منطقه و در مذاکرات مربوط به برجام دارد.

جیسون برودسکی، کارشناس مسائل ایران و برجام، در واکنش به خبر این دیدار، گفت: «قطر در می‌زند، دیپلمات‌های غربی منتظرند، تهران هم کار را به وقفه می‌اندازد. بهترین خلاصه چند ماه اخیر مذاکرات هسته‌ای.» برودسکی مدیر سیاست‌گذاری گروهی به نام «ائتلاف علیه ایران هسته‌ای» یا «یوآنی» است که از مخالفان برجام محسوب می‌شود.