گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و قطر درباره برجام

پیشتر گزارش‌هایی از میانجی‌گری‌های قطر برای پیشبرد مذاکرات احیای برجام منتشر شده بود

گفت‌وگوهای دوحه، پس از دو روز، بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت- ATTA KENARE / AFP

کم‌تر از دو هفته بعد از سفر محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر به تهران، روز پنج‌شنبه وزارت خارجه ایران اعلام کرد حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه حکومت ایران، در ادامه رایزنی‌ها برای «برجام» و «رفع تحریم‌ها»، با همتای قطری خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری‌های دولتی ایران شامگاه پنج‌شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۱ در گزارش‌های خود محور گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و قطر را بررسی «آخرین تحولات مربوط به گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها» عنوان کردند.

پیشتر گزارش‌هایی از میانجی‌گری‌های قطر برای پیشبرد مذاکرات احیای «برجام» منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری مهر در گزارشی به‌نقل امیرعبداللهیان نوشت ایران همچنان خواهان دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار در چارچوب گفت‌وگوهای احیای برجام است.

به‌گفته وزیر خارجه ایران، ایالات متحده باید زیادی‌خواهی‌‌های خود را کنار بگذار و واقع‌بینانه در مسیر دستیابی به توافق حرکت کند.

موضع‌گیری روز پنج‌شنبه وزیر خارجه حکومت ایران در حالی منتشر می‌شود که روز چهارشنبه روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی نوشت نشانه‌های آشکاری از تغییر احتمالی رویکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در قبال برنامه اتمی ایران دیده می‌شود.

بایدن در آخرین موضع‌گیری خود درباره سیاست آمریکا در قبال برنامه اتمی حکومت ایران گفت آمریکا در انتظار پاسخ حکومت ایران است، اما قرار نیست برای همیشه منتظر بماند.

بایدن همچنین در اظهارنظری دیگر در جریان سفر اخیرش به اسرائيل گفت آمریکا آماده است تا اگر لازم شد به‌منظور جلوگیری از دسترسی حکومت ایران به تسلیحات اتمی دست به اقدام نظامی بزند.

آخرین دور گفت‌وگوهای برجام در دوحه، پایتخت قطر، برگزار شد. گفت‌وگوهای دوحه، پس از دو روز، بدون هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، در واکنش به شکست مذاکرات دوحه، این دور از مذاکرات را «فرصتی تلف‌شده» برای ایران توصیف کرده بود. رابرت مالی، روز سه‌شنبه همین هفته نیز در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت امکان دسترسی به یک توافق هسته‌ای با حکومت ایران روز‌به‌روز کم‌تر می‌‌شود.

بیشتر از جهان