سیلوسایبین؛ «قارچ جادویی» به کاهش مصرف الکلی‌ها کمک می‌کند؟

دو دوز سیلوسایبین، همراه با گفتاردرمانی، به افراد کمک می‌کند تا دست‌کم هشت ماه پس از آغاز درمان، نوشیدن الکل خود را کاهش دهند

در پایان کارآزمایی بالینی، نیمی از دریافت‌کنندگان سیلوسایبین نوشیدن الکل را کاملا کنار گذاشتند- Canva

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که سیلوسایبین (Psilocybin)، همراه با رواندرمانی، می‌تواند به افرادی که [با اعتیاد به] نوشیدن الکل درگیرند، کمک کند که [مصرف الکل را] کاهش دهند یا حتی ترک کنند.

این دارو، ماده‌ای فعال در به‌اصطلاح «قارچ جادویی» است.

کارآزمایی بالینی برای آزمایش این دارو نشان داد که دو دوز سیلوسایبین، همراه با گفتاردرمانی، به افراد کمک می‌کند تا دست‌کم هشت ماه پس از آغاز درمان، نوشیدن الکل خود را کاهش دهند.

دکتر مایکل بوگنشوتز، مدیر مرکز پزشکی روانگردان دانشگاه نیویورک لنگان (NYU Langone Center for Psychedelic Medicine) به  ان‌بی‌سی نیوز (NBC News) گفت: «واقعا چیزی دارد رخ می‌دهد است که اگر به چگونگی مهار آن دست یابیم، قدرت درمانی بالقوه زیادی دارد.»

این کارآزمایی شامل ۹۳ بزرگسال بین ۲۵ تا ۶۵ سال بود. به آن‌ها قرص سیلوسایبین یا آنتی‌هیستامین دادند، که در حکم دارونما عمل می‌کرد.

همه آن‌ها در ۱۲ جلسه درمانی شرکت کردند. پیش از آزمایش، همه شرکت‌کنندگان میانگین​ هفت [شات، لیوان، یا بطری، در حکم مقیاس مشروب مورد نظر] مشروب در یک نشست مصرف می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارآزمایی منجر به این شد که مصرف الکل‌ در بیش از ۸۰ درصد از افرادی که سیلوسایبین دریافت کرده بودند، در قیاس با ۵۰ درصد از افرادی که قرص‌های آنتی‌هیستامین دریافت کردند، به شدت کاهش یابد.

نتایج روز چهارشنبه [۲۴ اوت] در «جاما سایکیاتری» (JAMA Psychiatry) منتشر شد.

در پایان کارآزمایی بالینی، نیمی از دریافت‌کنندگان سیلوسایبین نوشیدن الکل را کاملا کنار گذاشتند، در حالیکه در مورد افرادی که آنتی‌هیستامین دریافت کرده بودند، این رقم حدود یک چهارم بود.

جلب کردن افراد برای این آزمایش را که در سال ۲۰۱۴ آغاز شد، بخش بهداشت دانشگاه نیویورک لنگان سازماندهی کرده بود و پژوهشگرانی از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام و دانشگاه نیومکزیکو در آن مشارکت داشتند.

نتایج این مطالعه، با اکتشاف جهانی درمان با کمک روانگردان‌ها - مانند کتامین و سیلوسایبین - هم‌زمان شد که از نظر برخی درحکم روشی موثرتر برای درمان اعتیاد و مسائل مربوط به سلامت روان است.

دکتر بوگنشوتز و دیگر پژوهشگران کوشیدند کشف کنند که آیا سیلوسایبین در کنار مشاوره می‌تواند به افراد کمک کند تا هوس خود را محدود کنند و نوشیدن الکل را کاهش دهند.

پروفسور متیو جانسون، از بخش روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه جان هاپکینز، به ان‌بی‌سی نیوز گفت که نتایج این مطالعه «واقعا با شواهد جمع‌آوری‌شده‌ای مطابقت دارد که نشان می‌دهد سیلوسایبین و سایر روان‌گردان‌هایی که به روشی بسیار مشابه در مغز کار می‌کنند، می‌توانند در درمان انواع مختلف اعتیادها موثر باشند».

برخی از شرکت‌کنندگان گفتند که به تجربیات یا نگرش‌های مهمی دست یافته‌اند که ارتباط آن‌ها را با اعتیادشان تغییر داده است.

دکتر بوگنشوتز گفت: «تجربه هر کسی متفاوت است. به نظر می‌رسد که مغز افراد، بسته به اینکه با چه موقعیتی مواجه شوند و چه چیزی از آن تجربه بخواهند، می‌تواند اثرات تجربه را تغییر دهد.»

دکتر کریس استافر، استادیار روانپزشکی در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان (Oregon Health & Science University)، به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «علم نشان می‌دهد که تقریبا در تمام آزمایش‌های روان‌درمانی کمک گرفته‌شده از سیلوسایبین برای اختلالات مصرف مواد، تجربه‌های [درونی] عرفانی بیشتر، با تغییرات درمانی بیشتر در ارتباط بوده است.»

او افزود: «در نهایت، ما هنوز واقعا نمی‌دانیم که این درمان چگونه عمل می‌کند.»

دکتر بوگنشوتز افزود: «این دارو می‌تواند نتیجه بازی را تغییر دهد، به این معنا که این تاثیرها، از اثر هر درمان موجود دیگر بیشتر است و پس از درمان باقی می‌ماند.»

© The Independent