اسرائيل: با احیای برجام، ایران سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خرج بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌کند

یائیر لاپید گفت که اسرائیل تعهدی به برجام ندارد و برای جلوگیری از هسته‌‌ای شدن ایران اقدام می‌کند

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه دوم شهریور (۲۴ اوت) گفت که در صورت احیای برجام، حکومت ایران می‌‌تواند سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خرج بی‌ثباتی در خاورمیانه کند.

بیش از یک هفته از پاسخ رسمی جمهوری اسلامی ایران به طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام می‌گذرد و تلاش‌های آشکار و پنهان اسرائیل برای تاثیر‌گذاری بر روی تصمیم نهایی دولت جو بایدن، رئیس‌‌ جمهوری آمریکا، ادامه دارد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، گفته است که دولت آن کشور مخالف توافق فعلی است و برای جلوگیری از دستیابی حکومت ایران به تسلیحات هسته‌ای اقدام خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه در یک نشست خبری در اورشلیم گفت در حال حاضر «یک توافق بد» روی میز است و با اجرای آن، منابع مالی بادآورده‌ای در اختیار حکومت ایران قرار می‌گیرد که برای تقویت برنامه هسته‌ای و تامین مالی سازمان‌ها و گروه‌های نیابتی‌اش، از جمله در نزدیکی مرزهای اسرائیل، به‌کار خواهد رفت.

لاپید گفت: «یک توافق بد روی میز است که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار در اختیار تهران می‌گذارد تا از آن برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه و گسترش وحشت در سراسر جهان استفاده کند...رفع تحریم‌ موسساتی که به دلیل حمایت از تروریسم تحریم‌ شده‌اند، به معنی رفع هرگونه مانع بر سر راه ایران برای پولشویی است.»

به‌گفته لاپید، دولت اسرائيل در حال گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی بر سر موضوع‌های مورد اختلاف است و طی روزهای گذشته نیز تماس‌هایی با مقام‌های ارشد بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره برنامه اتمی حکومت ایران و نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای داشته است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس، روز یک‌شنبه به نقل از چند مقام آمریکایی و اسرائیلی، نوشت دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، طی روزهای گذشته تلاش کرده تا مقام‌های اسرائیلی را نسبت به دو موضوع مطمئن کند. اول این که توافق هسته‌ای با حکومت ایران قریب‌الوقوع نیست و دیگر این که در صورت توافق، دولت او قرار نیست امتیازی تازه‌ای در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

نخست‌وزیر اسرائيل درباره محتوای گفت‌وگوهای روزهای اخیر با مقام‌های آمریکا و اروپا گفت ما برای همه روشن کرده‌ایم اگر توافقی هم امضا شود این توافق تعهدی برای اسرائیل نخواهد داشت و اسرائيل برای جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای اقدام می‌کند.