دهن‌کجی به مردم؛ از زن آمر به معروف در قطار تهران- یزد تقدیر شد

ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر با روی کار آمدن رئیسی قدرتی فراتر از نهادهای قانونی پیدا کرده است

دو قطعه انگشتر نقره و نماد قاسم سلیمانی به زینب جعفری و خواهرش اعطا شد - hawzahnews

زن آمر به معروف که روز هشتم مرداد در قطار تهران_یزد بر سر موضوع حجاب با یکی از مسافران قطار درگیری فیزیکی پیدا کرد و ادامه‌دار شدن این ماجرا باعث بیکار شدن رئیس قطار شد، از سوی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر موردتقدیر قرار گرفت و به‌عنوان سفیر این ستاد انتخاب شد.

در این مراسم از محل بودجه هزار و ۱۸۰ میلیارد تومانی ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر که از خزانه عمومی تامین می‌شود، دو قطعه انگشتر نقره و نماد قاسم سلیمانی به زینب جعفری و خواهرش اعطا شد.

سیدمحمد صالح هاشمی گلپایگانی در مراسم تقدیر از زن آمر به معروف، مدعی شد که حرکت (برخورد فیزیکی) او باید در جامعه «عادی و طبیعی» تلقی شود. هاشمی گلپایگانی همچنین از وزارت راه و شهرسازی خواست که با شخصیت حقوقی رئیس قطار به‌طورجدی برخورد کند.

بر اساس ادعای خبرگزاری حوزه، وقتی‌که زن آمر به معروف در قطار تهران_یزد، سراغ رئیس قطار رفت و از او خواست که به زنان «بی‌حجاب» تذکر دهد، پاسخ شنید: «شما چه‌کاره هستید؟ تفکرات شما مشکل دارد و ما مشکلی با بی‌حجابی این افراد نداریم؛ اگر می‌خواهید به سالن دیگری بروید.»

اکنون ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر که با روی کار آمدن رئیسی قدرتی فراتر از نهادهای قانونی پیدا کرده است، برخورد جدی با رئیس قطار را مطالبه می‌کند حال‌آنکه اندکی پس از انتشار این خبر این اتفاق، دادسرای یزد با صدور اطلاعیه‌ای از تشکیل پرونده و تعقیب متهمان درگیری در قطار خبر داد و اعلام کرد که رئیس قطار نیز علاوه بر احضار به دادگاه از خدمت تعلیق شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه تقدیر از زن آمر به معروف، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در بسیج هم بر ضرورت برخورد جدی با رئیس قطار و مامور ایستگاه کاشان تاکید کرد. 

پرونده‌سازی و برخوردهای امنیتی با افرادی که مخالف حجاب اجباری‌اند یا حاضر نیستند دستورهای حکومت را اجرا کنند تازگی ندارد اما در یک سال گذشته با روی کار آمدن دولت سیزدهم تشدید شده است؛ نمونه همین اتفاق نیز برای سپیده رشنو افتاد، زن جوانی که در اتوبوس با یکی از آمران به معروف درگیر شد و به خاطر دفاع از حقوق مدنی خود به زندان افتاد و اکنون نیز با اتهام‌های سنگین امنیتی مواجه است.

در سوی دیگر ماجرا افرادی قرار دارند که با دخالت در امور دیگران، حقوق مدنی آنان را نقض می‌کنند و تذکر رعایت حجاب را می‌دهند اما مشوق‌های حکومتی دریافت می‌کنند.

جعفر صادق‌منش، قائم‌مقام دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی روز سه‌شنبه در تشریح برنامه‌های مرحله دوم اجرای طرح عفاف و حجاب گفت که شش هزار نیروی «داوطلب» نظارت محسوس و نامحسوس بر وضعیت حجاب را برعهده دارند. این به آن معناست که جمهوری اسلامی ایران برای شمار زیادی از «خودی‌ها» تحت عنوان «ناظر حجاب» و «داوطلب» ایجاد اشتغال و درآمدزایی می‌کند.

ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر که با بودجه میلیاردی خود توانست در ۴۰۰ نقطه ایران نمایندگی فعال راه‌اندازی کند، سامانه‌ای را نیز با نام «نظارت مردمی» راه‌اندازی کرده است که وابستگان حکومت از طریق آن گزارش‌های مربوط به حجاب خود را ارسال کنند.

جمهوری اسلامی ایران با وجود صرف هزینه‌های بسیار نتوانست حجاب اجباری را در کشور نهادینه کند بااین‌حال چنین می‌پندارد که با اجرای قوانین سخت‌گیرانه حجاب و سرکوب زنان، بقای خود را تضمین می‌کند.