جاوید رحمان: نیروهای امنیتی در اعتراضات اردیبهشت‌ با شلیک مستقیم دست‌کم پنج معترض را کشتند

این گزارش با اشاره به دو برابر شدن تعداد اعدام‌ها در شش ماه اول سال میلادی، تاکید کرد بازداشت کارگران، معلمان، زنان، وکلا و شکنجه در بازداشتگاه‌ها همچنان ادامه دارد

تعداد اعدام‌ها در ایران طی شش ماه اول سال میلادی جاری نسبت به سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است-un.org

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گزارش جدید خود تاکید کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان سرکوب اعتراضات اردیبهشت ماه با شلیک مستقیم، دست‌کم پنج نفر از معترضان را کشتند. این گزارش با اشاره به دو برابر شدن تعداد اعدام‌ها در شش ماه اول سال میلادی، تاکید کرد بازداشت کارگران، معلمان، زنان، وکلا و شکنجه در بازداشتگاه‌ها همچنان ادامه دارد.

اعتراضات اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به دنبال اجرای طرح دولت ابراهیم رئیسی با عنوان «جراحی اقتصادی» و حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی و سونامی گرانی‌ها شکل گرفت که با سرکوب شدید و گسترده از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی همراه شد.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گزارش جدید خود که قرار است به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود، تاکید کرد به استناد تصاویر و ویدیوهای این اعتراضات، در حالی که مردم به تغییر سیاست‌های دولت در مورد یارانه مواد غذایی اعتراض داشتند، نیروهای امنیتی با به کارگیری خشونت به سرکوب آنها پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رحمان همچنین تاکید کرد که نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در مواردی به ‌طور مستقیم به معترضان شلیک کردند که در نتیجه آن دست‌کم پنج نفر از معترضان در استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری کشته شدند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران در بخشی از گزارش خود به افزایش اعدام‌ها در ایران نسبت به سال گذشته، و شکنجه و محرومیت عمدی زندانیان پرداخت. رحمان با اشاره به اینکه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی آمار تعداد اعدام شدگان را اعلام نمی‌کند، تاکید کرد که فقط در فاصله اول ژانویه  ۲۰۲۲، یازدهم دی ۱۴۰۰، تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲، ۹ تیر ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۵ نفر از اتباع افغانستان در ایران اعدام شده‌اند.

تعداد اعدام‌ها در ایران بنابر اعلام گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، طی شش ماه اول سال میلادی جاری نسبت به سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران با ابراز نگرانی از «ارتباط زمانی افزایش شمار اعدام‌ها و اعتراضات مردمی» تاکید کرده که برای نمونه در ماه مه سال ۲۰۲۲، همزمان با اوج گیری اعتراضات در ایران، قوه قضائیه جمهوری اسلامی دست‌کم ۵۵ نفر از زندانیان با جرایم مختلف را اعدام کرده است که این تعداد بیشترین تعداد اعدام ماهانه در پنج سال گذشته است.

در بخش دیگری از این گزارش جاوید رحمان آمده است که دو مرد از اقلیت‌های جنسی نیز در فوریه سال ۲۰۲۲ به اتهام «لواط» اعدام شده‌اند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران به ادامه صدور حکم اعدام و اجرای آن برای افراد کودک‌مجرم اشاره کرد و افزود که دست‌کم ۸۴ کودک مجرم در زندان‌های ایران زیر حکم اعدام قرار دارند.

رحمان خواستار تغییر و انطباق قاوان ایران با قوانین حقوق بین‌الملل و از جمله لغو قوانینی شد که براساس آن افراد مجرم‌کودکان در ایران اعدام می‌شوند.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از ۲۵۱ زندانی اعدام شده طی شش ماه اول سال ۲۰۲۲ در ایران «بلوچ» و ۲۵ نفر از اعدام شدگان نیز کرد بوده‌اند نسبت به تعداد نامتناسب اعدام‌ زندانیان متعلق به اقلیت‌های قومی ابراز نگرانی کرد.

جاوید رحمان همچنین به اقدام مقام‌های زندان و قوه قضائیه جمهوری اسلامی در ایجاد محدودیت و منع عامدانه دسترسی زندانیان به پزشک و درمان و اعمال انواع شکنجه بر بازداشت‌شدگان اشاره کرده است.

بازداشت معلمان، کارگران، زنان، وکلا، مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و بازداشت شهروندان دو تابعیتی و خارجی، بازداشت مردم معترض در جریان تجمع‌های مسالمت‌آمیز، نقض و محدود کردن حق آزادی بیان، ایجاد محدودیت در دسترسی به اینترنت و توقیف و تعطیل کردن سازمان‌های مردم نهاد بخش دیگری از موارد نقض گسترده حقوق بشر در ایران است که در گزارش جاوید رحمان ذکر شده است.

جاوید رحمان در بخشی از گزارش خود با اشاره به کشته شدن حسن صیاد خدایی و مرگ مبهم علی اسماعیل‌زاده، دو عضو نیروی قدس سپاه پاسداران، تاکید کرد که دولت جمهوری اسلامی وظیفه دارد درباره همه موارد قتل‌های فراقانونی، تحقیقات قضایی انجام داده و روند قضایی را طی کند.

در گزارش جاوید رحمان همچنین به شلیک گلوله جنگی از سوی نیروهای نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی به کولبران و سوختبران در استان‌های غربی و شرقی ایران اشاره شده و آمده است در شش ماه اول سال ۲۰۲۲ در این تیراندازی‌ها ۶۰ نفر کشته و دست‌کم ۱۵۰ نفر مجروح شده‌اند.