آمریکا: گروه ایرانی به‌دروغ مدعی حمله به نیروهای ما در کویت شده است

گروهی به نام «الوارثین» مدعی شد برای گرفتن انتقام کشته‌ شدن قاسم سلیمانی به پایگاه السالم در کویت حمله کرده است

پایگاه علی السالم متعلق به دولت کویت است، اما نیروهای آمریکایی و بریتانیایی نیز در آن حضوری گسترده داشته‌اند‌ـTwitter/@DeptofDefense

نیروی هوایی آمریکا روز شنبه ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) اعلام کرد که هدف «حمله تبلیغاتی» یک گروه پیکارجوی عراقی قرار گرفته است که اسمش برای اولین بار شنیده می‌شود. به گفته آمریکایی‌ها، این گروه به‌دروغ مدعی شده که حمله‌ای پهپادی علیه نیروهای آمریکا در یک پایگاه نیروی هوایی در کویت انجام داده است.

گروهی که خود را «الوارثین» می‌نامد روز شنبه بیانیه‌ای در اینترنت منتشر کرد و مدعی شد که روز ۱۲ اوت به پایگاه هوایی «علی السالم» در کویت حمله کرد. واحد اعزامی ۳۸۶ نیروی هوایی آمریکا چند ساعت بعد در بیانیه‌ای، وقوع چنین حمله‌ای را تکذیب کرد. گروه الوارثین فیلمی هم منتشر کرده بود که پرتاب یک پهپاد را نشان می‌داد، اما هیچ شواهدی که نشان دهد چنین حمله‌ای صورت گرفته، ارائه نکرده بود.

در این بیانیه ادعا شده بود که این کار برای گرفتن انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌دست آمریکا در بغداد در ژانویه ۲۰۲۰، بوده است. گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت و هدایت ایران در عراق سابقه استفاده از نام‌های جدید و شناخته‌نشده برای بر عهده گرفتن حمله‌ها را دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌اش تاکید کرد: «این دروغ پخش شده بود که یک گروه شبه‌نظامی ایرانی با پهپاد به این پایگاه حمله کرده است. [اما] چنین حمله‌ای هرگز صورت نگرفته است.»

این بیانیه نشان می‌دهد که اگرچه الوارثین خود را عراقی نامیده است، آمریکا آن را گروهی ایرانی می‌داند.

نیروی هوایی آمریکا افزود که این ادعای اینترنتی «هدفی ندارد جز فریفتن مخاطبان برای باور یک دروغ»‌. در این بیانیه تاکید شده است که واشنگتن و کویت «همچنان بدون اختلال به نمایش قدرت هوایی در سراسر منطقه ادامه می‌دهند».

پایگاه علی السالم کمتر از ۴۰ کیلومتر با مرز عراق فاصله دارد و در حدود ۱۵ کیلومتری غرب شهر الجهرای کویت واقع شده است. این پایگاه متعلق به دولت کویت است و نیروی هوایی این کشور از آن استفاده می‌کند، اما نیروهای آمریکایی و بریتانیایی نیز در آن حضوری گسترده داشته‌اند. السالم در ضمن، پایگاه اصلی واحد اعزامی ۳۸۶ نیروی هوایی آمریکا است. این پایگاه نقش مهمی در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ و عملیات‌های پیشین آمریکا در آسمان عراق داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کویت کشوری کوچک و نفت‌خیز است که با عراق و عربستان سعودی مرز مشترک دارد و در فاصله بسیار نزدیکی با ایران قرار دارد. این کشور برای آمریکا جزو «متحدان عمده غیرناتو» محسوب می‌شود. روابط نظامی دو کشور به‌خصوص پس از جنگ سال ۱۹۹۱ خلیج فارس که طی آن ائتلافی جهانی نیروهای صدام حسین را از خاک کویت بیرون کردند، همواره نزدیک بوده است.

حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی در کویت مستقرند. ستاد عملیاتی لشکر مرکزی نیروی زمینی آمریکا نیز در کویت است (مقر اصلی آن در ایالت کارولینای جنوبی آمریکا است). این نیروها نقش مهمی در اشغال عراق به‌دست آمریکا در سال ۲۰۰۳ و بعدها، در عملیات نظامی علیه داعش داشتند.

آمریکا و کویت به رابطه نزدیک خود ادامه می‌دهند و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته پیش گفت‌وگویی تلفنی با احمد النواف الصباح،‌ نخست‌وزیر کویت، داشت که ماه پیش به این سمت جدید گمارده شد. همکاری دو کشور و امنیت منطقه موضوع این صحبت تلفنی بود که روز ۱۱ اوت صورت گرفت. سالیوان به الصباح تبریک گفت و بر تداوم تعهد آمریکا به کویت تاکید کرد. دو طرف همچنین به حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در «نشست تاریخی جده» اشاره کردند که با میزبانی عربستان سعودی و با حضور شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس و همین طور مثلث عراق-مصر-اردن تشکیل شد. سالیوان در ضمن از نیاز تبدیل آتش‌بس در یمن به توافقی دیرپا گفت و از کویت به‌دلیل «کمک بشردوستانه سخاوتمندانه» به مردم اوکراین تقدیر کرد.

کویت هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده و وزارت اطلاع‌رسانی این کشور نیز به سوال‌های رسانه‌ها پاسخ نداده است. اما روزنامه «القبس» کویت از منابع «مسئول» نقل کرد که گفته‌اند ادعا در مورد چنین حمله‌ای «کاملا غیرواقعی» بوده است.

آسوشیتدپرس عکس‌ها‌ی ماهواره‌ای شرکت «پلنت لبز پی‌بی‌سی» را بررسی کرده که نشان می‌دهد پایگاه السالم هیچ آسیبی ندیده است.

هم‌زمانی این ادعاها با مرحله حساس مذاکرات هسته‌ای با موضوع احیای برجام مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است.