آمریکا از حمله «گروه‌های شرور مورد حمایت ایران» به پایگاه‌های ائتلاف در سوریه و عراق خبر داد

در سالگرد ترور قاسم سلیمانی تنش‌ها بالا گرفته است 

عکس از خبرگزاری مهر

ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا در سوریه و عراق، صبح چهارشنبه «گروه‌های شرور مورد حمایت ایران» را متهم کرد که با هشت راکت به سوی یکی از پایگاه‌های این ائتلاف در منطقه دیرالزور در شرق سوریه شلیک کرده‌اند. 

این حمله راکتی به پایگاه «روستای سبز» هیچ تلفات جانی در پی نداشت. این پایگاه متعلق به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است؛ گروهی تحت رهبری کردهای چپ‌گرای سوریه که سیطره مناطق عمده‌ای در شمال شرقی سوریه (شرق رود فرات) را در اختیار دارد. نیروهای مستشاری ائتلاف تحت رهبری آمریکا با «نیروهای دموکراتیک سوریه» همکاری می‌کنند و در «روستای سبز» هم حضور داشتند. چند مورد از راکت‌ها درون پایگاه فرود آمدند و خساراتی اندک به بار آوردند.

«روستای سبز» در دره فرات واقع شده است؛ جایی که نیروهای داعش هنوز حضوری پراکنده دارند و از این رو ائتلاف توجه خاصی به آن دارد. 

سرلشکر جان دبلیو برنان جونیور، فرمانده ائتلاف ضدداعش تحت رهبری آمریکا، هشدار داد که این «حملات نادقیق و عمومی تهدیدی جدی برای جان شهروندان بی‌گناه غیرنظامی هستند.»

سرلشکر برنان تاکید کرد که ائتلاف حق دفاع از خود و نیروهای همکار خود را محفوظ می‌دارد و به تعقیب هدف خود برای «تامین شکست پایدار داعش» ادامه می‌دهد. او گفت: «ائتلاف ما همچنان شاهد تهدید نیروهایمان در عراق و سوریه توسط گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است.»

عمر ابو لیلی، کارشناس سوریه و مدیرمسئول تارنمای «دیرالزور ۲۴»، در توییتر عکسی از خرابی‌های به بار آمده منتشر کرد. آقای ابولیلی در توییتر به نقل از منبعی در ائتلاف گفت که میدان نفتی العُمر هدف حمله بوده است و راکت‌ها از غرب المیادین شلیک شده‌اند و با عبور از شهرهای المیادین و دیبان (هر دو بخشی از استان دیرالزور)‌، ساکنان آن شهرها را در معرض خطر قرار داده‌اند و سپس به پایگاه «نیروهای دموکراتیک سوریه» رسیده‌اند. «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»، که به اپوزیسیون آن کشور نزدیک است، نیز گزارشی در این مورد منتشر کرد که هدف گرفتن العمر را تایید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

طبق گزارش‌های مختلف، یکی از راکت‌ها به مسجدی در نزدیکی محل برخورد کرده است و سه مورد در نزدیکی میدان نفتی فرود آمده‌اند. آقای ابولیلی نوشت:‌ «شلیک کورکورانه موشک‌های بی‌هدف از سوی گروه‌های نیابتی ایران نه تنها نیروهای ائتلاف را به خطر می‌اندازد، که مهم‌تر از آن، مردم ساکن دیرالزور را نیز تهدید می‌کند.»

استان دیرالزور در شرق سوریه و مرز آن با عراق واقع شده و از مناطق اصلی درگیری‌ در منطقه است. رود فرات با گذر از میان دیرالزور، آن را به دو بخش تقسیم می‌کند؛ بخش واقع بر کرانه سمت چپ این رودخانه در اختیار «نیروهای دموکراتیک سوریه» با حمایت آمریکا است، و بخش واقع در کرانه سمت راست رودخانه در اختیار دولت بشار اسد و حامیان ایرانی‌اش.

نیروهای ائتلاف در پاسخ به راکت‌پراکنی صبح چهارشنبه، ۵ ژانویه، مکان پرتاب راکت را مورد حمله قرار دادند. نفیسه کوهنورد، خبرنگار بی‌بی‌سی، انجام آن حملات در چهارشنبه شب را به نقل از منابعی در ائتلاف تایید کرد. 

پیش از حملات صبحِ چهارشنبه نیز ائتلاف حملاتی هوایی علیه مکان‌های پرتاب راکت در نزدیکی «روستای سبز» انجام داده بود. به گزارش «دیرالزور ۲۴»، حملات ائتلاف موجب تلفات و زخمی شدن برخی نیروهای مورد حمایت ایران در نزدیکی شهر المیادین شده بود. سه‌شنبه شب، راکت‌هایی به اردوگاه النصر در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که مستشاران ائتلاف تحت رهبری آمریکا در آن قرار دارند شلیک شده بود که به احتمال زیاد از سوی گروه‌های نیابتی ایران می‌آمدند.

در حالی که دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، و همراهانش به‌دست آمریکا را پشت سر می‌گذاریم، تنش‌ها در منطقه بالا هستند. رهبری جمهوری اسلامی ایران در پی ترور سلیمانی وعده «انتقام سخت» داده بود. ائتلاف روز دوشنبه (روز سالگرد ترور سلیمانی) دو پهپاد مسلح را در نزدیکی فروگاه بغداد منهدم کرد. روز سه شنبه نیز دو پهپاد مسلح که پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق را هدف می‌گرفتند، با پدافند هوایی عراق منهدم شدند.  

جمهوری اسلامی ایران و متحدانش همچنان خواهان خروج نیروهای آمریکا از منطقه هستند. مجموعا حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی در منطقه شمال شرقی سوریه و پایگاه التنف در جنوب کشور (نزدیک مرزهای سوریه با عراق و اردن) حضور دارند. بیش از دو هزار نیروی آمریکایی نیز به خواست دولت عراق در آن کشور حضور دارند.