ژاپن از جوانان می‌خواهد بیشتر مشروب بنوشند

کاهش درآمد مالیاتی ژاپن از الکل دولت ژاپن را ناگزیر به راه‌اندازی کارزار «زنده باد ساکی» کرد

ژاپنی‌ها در سال ۲۰۲۰ نسبت به  ۱۹۹۵ کمتر الکل نوشیدند و این آمار از میانگین سالانه ۱۰۰ لیتر به ۷۵ لیتر برای هر بزرگسال کاهش یافت - AFP

نسل جوان ژاپن کمتر از والدین خود الکل می‌نوشند. اتفاقی که باعث شده است درآمد از مالیات نوشیدنی‌هایی مانند ساکی (شراب برنج)، تحت تاثیر قرار بگیرد. به همین دلیل سازمان مالیاتی ژاپن دست به کار شد تا با راه‌اندازی یک مسابقه در سطح ملی، برای معکوس کردن این روند و استفاده بیشتر جوانان از نوشیدنی‌های الکلی، گام بردارد.

به گزارش بی‌بی‌سی، کارزار «زنده باد ساکی» امیدوار است تا برای بیشتر نوشیدن و تقویت این صنعت راهی پیدا کند. این مسابقه از افراد ۲۰ تا ۳۹ ساله می‌خواهد که ایده‌های تجاری خود را برای افزایش تقاضا در میان همسالان خود به اشتراک بگذارند. این ایده‌ها می‌تواند در مورد افزایش تقاضای ساکی ژاپنی، شوچو، ویسکی، آبجو یا شراب باشد.

گروه برگزار کننده این رقابت، دلیل کاهش تقاضا برای نوشیدنی‌های الکلی را عادات جدید رفتاری، پس از همه‌گیری کرونا و همچنین سالخوردگی جمعیت دانست. سازمان مالیاتی ژاپن از شرکت‌کنندگان خواست که برنامه‌های خود را در راستای تبلیغات، برندسازی و حتی برنامه‌های پیشرفته مرتبط با هوش مصنوعی را به این سازمان ارائه دهند.

رسانه‌های ژاپنی می‌گویند، واکنش‌ها به این اتفاق متفاوت بوده است. برخی معتقدند که این کمپین به نوعی ترویج یک عادت ناسالم به شمار می‌رود و بابت این کار به دولت ژاپن انتقاد می‌کنند. اما برخی دیگر ایده‌های عجیب و غریبی را به صورت آنلاین منتشر کرده‌اند. یکی از این پیشنهادات این بود که با استفاده از واقعیت مجازی، هنرپیشه‌های زن معروف، به عنوان مهمانداران در باشگاه‌های دیجیتال اجرا کنند. ایده‌ای که امیدوار بود بتواند برنده این مسابقه شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت کنندگان تا پایان سپتامبر فرصت دارند تا ایده‌های خود را مطرح کنند. سپس بهترین طرح‌ها با کمک کارشناسان قبل از ارائه پیشنهادات نهایی در ماه نوامبر تهیه می‌شود. وب‌سایت این کمپین می‌گوید، بازار الکل ژاپن در حال کاهش است و جمعیت قدیمی این کشور در کنار کاهش نرخ تولد، عامل مهمی در پشت آن است.

ارقام اخیر سازمان مالیاتی نشان می‌دهد که ژاپنی‌ها در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۱۹۹۵ کمتر مشروب الکلی نوشیدند و این آمار از میانگین سالانه ۱۰۰ لیتر به ۷۵ لیتر برای هر بزرگسال کاهش یافته است.

درآمد مالیاتی ناشی از مالیات بر الکل نیز در طول این سال‌ها کاهش یافته است. بر اساس گزارش روزنامه ژاپن تایمز، در سال ۱۹۸۰، درآمد مالیات محصولات الکلی پنج درصد از کل درآمد را تشکیل می‌داد، اما در سال ۲۰۲۰ به تنها ۱.۷ درصد رسید.

بانک جهانی تخمین می‌زند که سن نزدیک به یک سوم (۲۹٪) جمعیت ژاپن  ۶۵ سال و بیشتر است  که بالاترین نسبت در جهان به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان