اسامی بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیارد تومان محرمانه شد

بیش از ۵۰ درصد تسهیلات اعطایی برخی بانک‌ها زیر ۱۰۰ میلیارد تومان است

گزارش‌ها نشان می‌دهد  ۸۲ درصد از بدهکاران بانکی هویتشان نامعلوم است- ایلنا

اگر در سیستم بانکی جمهوری اسلامی توانستید زیر ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها تسهیلات بگیرید، نام شما هرگز به عنوان یک بدهکار بانکی منتشر نخواهد شد. این موضوع را شورای پول و اعتبار مصوب و به بانک‌ها هم ابلاغ کرد. به این ترتیب دیگر نیاز نیست که بانک‌ها نام بدهکاران زیر ۱۰۰ میلیارد تومان را منتشر کنند.

این مصوبه پس از آن ابلاغ شد که با موافقت مجلس، از ابتدای سال‌ ۱۴۰۱، بانک‌ها به‌تدریج انتشار نام بدهکاران دانه‌درشت خود را آغاز کردند. در مرحله نخست، اسامی بدهکاران ۱۴ بانک منتشر شد و به‌تدریج به ۲۷ بانک رسید؛ اما شورای پول و اعتبار اواخر خرداد، از بانک‌ها خواست فقط نام آن‌ دسته از بدهکارانی را منتشر کنند که بالای ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

از آنجا که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد تسهیلات اعطایی برخی بانک‌ها زیر ۱۰۰ میلیارد تومان است، روند انتشار نام بدهکاران بانکی پس از ابلاغ این مصوبه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری تسنیم در اعتراض به این مصوبه نوشت که این اقدام ضد «شفافیت و نظارت افکار عمومی» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسنیم این مصوبه را «زمینه‌ساز فساد» توصیف و تاکید کرد که دست بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات ۹۹ میلیارد تومانی و «تخلف» باز خواهد گذاشت.

این مصوبه در شرایطی ابلاغ شد که بر اساس اعلام روزنامه فرهیختگان، درباره ۸۲ درصد موارد مندرج در فهرست بدهکاران بانکی در ایران همچنان شفاف‌سازی نشده است. این روزنامه از وجود یک اصلاحیه در بودجه سال ۱۴۰۱ که دولت ارائه کرده بود خبر داد؛ در صورت تصویب این اصلاحیه در مجلس، موضوع بدهکاران بانکی و تسهیلات بانکی غیرشفاف عمل خواهد کرد.

آن‌طور که این روزنامه نوشته است، در صورت تصویب این لایحه، «نه‌‏تنها تسهیلات جاری منتشر نخواهند شد، بلکه تسهیلات سررسید گذشته نیز نیازی نیست منتشر شوند». یعنی دولت با ارائه این لایحه علاوه‌ بر آنکه خواستار پنهان ماندن تسهیلات جاری است، در مورد تسهیلات غیرجاری نیز انتظار دارد تسهیلات سررسید گذشته افشا نشوند.

روزنامه فرهیختگان علت ارائه این لایحه را اعتراض برخی دریافت‌کنندگان تسهیلات کلان اعلام کرد که می‌گویند افشای اطلاعات آن‌ها به تخریب وجهه و شخصیت تجاری‌ آنان منجر می‌شود.

سایت اعتماد آنلاین هم گزارش کرد که با ابلاغ این مصوبه، میزان پنهان‌کاری بانک‌ها در زمینه تسهیلات بانکی و بدهکاران بانکی بیش از گذشته خواهد شد.

بیشترین انتقاد‌ها و اعتراض‌ها به این مصوبه شورای پول و اعتبار به فساد بانک‌ها و تلاش برای پنهان کردن روابط مالی با مشتریانشان اشاره می‌کند. بانک‌ها در کنار شهرداری‌ها و پلیس، از فاسد‌ترین نهاد‌های دولتی در ایران شناخته می‌شوند که بسیاری از بخش‌های آن‌ها به انواع فساد آلوده است.

بیشتر از اقتصاد