۲۵۰۰ روز از بازداشت سیامک نمازی گذشت؛ مقام‌های آمریکایی خواهان آزادی فوری شهروندان خود هستند

بسیاری از فعالان و گروه‌های حقوق بشری، از دولت آمریکا خواسته‌اند موضوع آزادی شهروندان دوتابعیتی را در دستور کار مذاکرات با مقام‌های حکومت ایران قرار دهد

سیامک نمازی مهرماه ۱۳۹۴ در جریان سفر به ایران بازداشت شد. او در دادگاه انقلاب تهران، به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شد -Handout/Reuters

همزمان با احتمال به‌نتیجه رسیدن مذاکرات «احیای برجام»، تلاش مقام‌های آمریکایی برای آزادی شهروندان دوتابعیتی بازداشت‌شده در ایران ادامه دارد. روز سه‌شنبه ۲۵۰۰ روز از دستگیری سیامک نمازی، شهروند دوتابعیتی ایرانی‌-آمریکایی، در ایران گذشت.

به این مناسبت، رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، که مذاکره‌کننده ارشد دولت بایدن در گفت‌وگوهای وین هم به‌شمار می‌رود، بازداشت سیامک نمازی را  «غیرقانونی» خواند و خواهان آزادی او و سایر زندانیان آمریکایی در ایران شد.

رابرت مالی، روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، با اسم بردن از سیامک نمازی، باقر نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز، چهار شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، این بازداشت‌ها را «ناعادلانه» توصیف کرد و در ادامه پیام خود، حکومت ایران را متهم کردن که از بازداشت اتباع آمریکایی، به‌عنوان یک «اهرم سیاسی شرم‌آور» استفاده می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت ما می‌خواهیم مطمئن شویم که همه آمریکایی‌هایی که به ناحق توسط حکومت ایران بازداشت شده‌اند، می‌توانند به خانه برگردند.

همزمان مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر سیامک نمازی را قربانی «سیاست گروگان‌گیری» حکومت ایران دانست و نوشت مقام‌های حکومت ایران باید فورا به او و پدرش اجازه دهند تا به «خانه» بازگردند.

سیامک نمازی مهرماه ۱۳۹۴ در جریان سفر به ایران بازداشت شد. پدر او، باقر نمازی، هم  که برای پی‌گیری وضعیت فرزندش به ایران رفت، در اسفندماه همان سال بازداشت شد. هر دو آنها بعدا در دادگاه انقلاب تهران، به‌ریاست قاضی صلواتی، به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

ماه گذشته سیامک نمازی در یادداشتی که در روزنامه روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد نوشت: «من بی‌ سروصدا حدود دو هزار و ۵۰۰ روز از بهترین و پربارترین روزهای زندگی‌ام را در پشت میله‌های زندان رنج کشیدم. در حالی که دولت بایدن، به شکل حیرت‌آوری در نجات آمریکایی‌های رنج‌کشیده در ایران شکست خورده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیامک نمازی، در بخش دیگری از نامه‌ای که ماه پیش منتشر کرد ضمن اشاره به مذاکرات موسوم به «احیای برجام» نوشت، با شروع گفت‌‌وگو و تاکید مذاکره‌کنندگان آمریکایی بر آزادی شهروندان آمریکایی در ایران، نسبت به آزادی خود و سایر زندانیان امیدوار شدم. اما با توقف مذاکرات، فرصت آزادی از دست می‌رود.

بسیاری از فعالان و گروه‌های حقوق بشری، از دولت آمریکا خواسته‌اند موضوع آزادی شهروندان دوتابعیتی را در دستور کار مذاکرات با مقام‌های حکومت ایران قرار دهد.

در جریان اجرای توافق هسته‌ای «برجام» در دولت باراک اوباما، شماری از شهروندان دوتابعیتی یا آمریکایی زندانی در ایران، در مقابل آزادی چند زندانی ایرانی و دریافت پول از آمریکا آزاد شدند.

برخی ابراز امیدواری کرده‌اند که با به‌نتیجه رسیدن احتمالی مذاکرات وین و احیای دوباره توافق «برجام»، برخی دیگر از زندانیان دوتابعیتی آزاد شوند.