همسر نازنین زاغری: او از اینکه زندگی‌اش دزدیده شده عصبانی است

ریچارد رتکلیف با انتقاد از مقامات بریتانیایی خواستار مشخص شدن فوری وضعیت آزادی همسرش نازنین زاغری شد

نازنین زاغری اکنون در حبس خانگی در تهران به سر می‌برد و قادر به بازگشت به انگلیس برای پیوستن به همسر و دختر هفت ساله‌اش نیست - redress.org

ریچارد رتکلیف، پس از اطلاع از اینکه توافقی که قرار بود بین بریتانیا و جمهوری اسلامی ایران بر سر آزادی نازنین زاغری انجام شود شکست خورده است، از عصبانیت شدید نازنین زاغری خبر داد.

به گزارش گاردین، ریچارد رتکلیف گفت که نازنین زاغری نگران است که با استفاده از نام او در مذاکرات هسته‌ای در حال انجام چانه‌زنی باشند.

به گفته همسر نازنین زاغری «او از این که زندگی‌اش دزدیده شده است عصبانی است و خواهان این است که بریتانیا هر چه سریعتر برای تضمین آزادی او کاری انجام دهد.»

نازنین زاغری ۴۳ ساله، شهروند ایرانی - بریتانیایی، در سال ۲۰۱۶ پس از محکوم شدن به اتهامات امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شد. او همواره این اتهامات را رد کرده است. این زندانی سیاسی در سال ۲۰۲۰ در جریان همه‌گیری کووید، به طور موقت آزاد شد، اما در سال ۲۰۲۱ دادگاه مجددا او را به مجازات دیگری محکوم کرد.

این شهروند بریتانیایی که اکنون در حبس خانگی در تهران به سر می‌برد، قادر به بازگشت به انگلیس برای پیوستن به همسر و دختر هفت ساله‌اش نیست. همسر او بارها با اعتصاب غذا خواهان آزادی‌اش شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال روز چهارشنبه، به نمایندگان مجلس بریتانیا گفته شد که توافقنامه‌ای که برای آزادی نازنین زاغری به امضا رسیده بود، شکست خورده است. این خبر در حالی منتشر شد که مقامات بریتانیایی پیش از این از تایید هرگونه توافقی خودداری کرده بودند، اما این بار نخست‌وزیر در پاسخ به پرسش نمایندگان آن را رد نکرد.

گفته می‌شد که بریتانیا با بازپرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود به ایران در رابطه با قرارداد نافرجام صادرات سلاح در دهه ۱۹۷۰ موافقت کرده است. دولت بریتانیا دلیل شکست در این توافق برای بازگرداندن نازنین زاغری را فاش نکرده، اما احتمال دارد که چنین موضوعی به مذاکرات هسته‌ای مرتبط باشد. بوریس جانسون در پاسخ به سوال یوسف صدیق، نماینده‌ خانواده زاغری – رتکلیف گفت که «چنین اقدامی به دلایل مختلف مربوط به تحریم‌ها دشوار است.»

همسر نازنین زاغری درباره ناامیدی نازنین از انجام نشدن توافق برای بازگرداندنش به بریتانیا گفت: «او شش سال از زندگی‌اش را از دست داده است. نازنین از این که بریتانیا کاری انجام نمی‌دهد تعجب کرده و می‌گوید چرا من هنوز اینجا هستم؟ شش سال است که روز به روز زندگی او را تباه کرده‌اند. پس این فوریت آزادی که از آن حرف می‌زدند کجاست؟»

صدیق، نماینده حزب کارگر که آزادی نازنین زاغری را پیگیری می‌کند، خواستار شفافیت بریتانیا در مورد دلایل به انجام نرسیدن این توافق شد و گفت: «ریچارد، همسر نازنین، در یک اعتصاب غذا تقریباً از گرسنگی در حال مرگ بود. او سه هفته چیزی نخورد. فکر می‌کنم لازم است توضیحی داده شود که چرا برای همسرش کاری انجام نمی‌شود.»

در همین زمینه، بوریس جانسون متعهد شده است که با همسر نازنین زاغری ملاقات کند. اگرچه تاریخ ملاقات هنوز مشخص نشده، اما انتظار می‌رود ریچارد رتکلیف در روزهای آینده با مقامات وزارت خارجه دیدار داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «ما به آزادی نازنین زاغری رتکلیف، انوشه آشوری و مراد طاهباز متعهد هستیم. معتقدیم ارتباط دادن مسائل دیگر به وضعیت کسانی که به طور ناعادلانه در ایران بازداشت شده‌اند مفید نیست. بریتانیا همیشه گفته است که ما متعهد به پرداخت این بدهی به ایران هستیم. ما به بررسی گزینه‌ها به‌عنوان یک موضوع فوری برای حل این پرونده ادامه می‌دهیم و چون بحث‌ها ادامه دارد، اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم.»

با این حال، ریچارد رتکلیف با انتقاد از طولانی شدن پروسه توافق بر سر آزادی همسرش گفت: «من نگرانم که در مذاکرات هسته‌ای به یک ابزار چانه‌زنی تبدیل شده باشیم و این بدهی به جای آزادی نازنین، اکنون اهرمی برای طرف بریتانیایی باشد. به نظر می‌رسد کاری که با ما می‌کنند یک بازی است و ما را در اتاق انتظار نگه داشته‌اند.»