سیامک نمازی خطاب به بایدن: ما در ایران گروگانیم؛ به این کابوس پایان دهید

دولت بایدن، به شکل حیرت‌آوری در نجات آمریکایی‌های رنج‌کشیده در ایران شکست خورده است

سیامک نمازی در جریان سفر به ایران به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شد-Handout/Reuters

سیامک نمازی، شهروند دوتابعیتی ایرانی‌-آمریکایی که در زندان اوین در تهران در بازداشت به‌سر می‌برد، روز چهارشنبه با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز از بی‌توجهی دولت جو بایدن به وضعیت او، پدر زندانیش و سایر دوتابعیتی‌های بازداشت‌شده در ایران انتقاد کرد و از رئیس‌جمهوری آمریکا خواست، در یک اقدام فوری به «کابوس» زندان آنها در ایران پایان دهد. 

این نامه درحالی منتشر می‌شود که مذاکرات سه‌جانبه ایران، اروپا و آمریکا در دوحه، پایتخت قطر با پیشرفتی همراه نبوده است. پیش‌ترمقامات دولت بایدن می‌گفتند که به موازات مذاکرات احیای برجام در وین، موضوع آزادی زندانیان را نیز دنبال می‌کنند.

سیامک نمازی در بخشی از یادداشت خود که روز چهارشنبه هشتم تیرماه در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد نوشت: من بی‌ سروصدا حدود دو هزار و ۵۰۰ روز از بهترین و پربارترین روزهای زندگی‌ام را در پشت میله‌های زندان رنج کشیدم. در حالی که دولت بایدن، به شکل حیرت‌آوری در نجات آمریکایی‌های رنج‌کشیده در ایران شکست خورده است.

به‌نوشته سیامک نمازی، اگر رئیس‌جمهوری آمریکا، فورا اقدامی در راستای آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در ایران نکند، احتمالا آنها تا آینده‌ای نامعلوم در این وضعیت بی‌انتها رنج می‌کشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه شهروند ایرانی-آمریکایی‌‌ زندانی در زندان‌های ایران‌اند که با اتهام‌های مشابه امنیتی بازداشت، محاکمه و در دادگاه‌های انقلاب به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

سیامک نمازی در بخش دیگری از یادداشت روز چهارشنبه خود نوشت در پرونده قضایی، او «سخنرانی در نشست‌های دانشگاهی»، «برگزاری بورسیه‌ها و فرصت‌های پژوهشی» و حتی «ارتباط با مجمع جهانی اقتصاد»، به عنوان دلایلی برای اتهام «تلاش برای سرنگونی حکومت» ایران با همکاری «دولت متخاصم» معرفی شد.

این شهروند ایرانی-آمریکای بازداشت شده در ایران، در بخش دیگری از یادداشت خود در نیویورک‌تایمز با اشاره به روند مذاکرات احیا «برجام» نوشت: سال پیش با شروع گفت‌‌وگو و تاکید مذاکره‌کنندگان آمریکایی بر آزادی شهروندان آمریکایی در ایران، نسبت به آزادی خود و سایر زندانیان امیدوار شدم. اما با توقف مذاکرات، فرصت آزادی از دست می‌رود.

در جریان اجرای برجام در دولت باراک اوباما، تعدادی از شهروندان دوتابعیتی با آمریکایی زندانی در ایران در مقابل آزادی چند زندانی ایرانی و دریافت پول نقد از آمریکا آزاد شدند. برخی امیدوارند در مذاکرات جاری بین ایران و غرب هم پیشرفت‌هایی در آزادی زندانیان دوتابعیتی و شهروندان خارجی حاصل شود.

طی سال‌های گذشته، ده‌ها دوتابعیتی یا شهروند خارجی در ایران بازداشت و با اتهام‌های مختلف امنیتی محاکمه و زندانی شده‌اند.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که حکومت ایران از بازداشت شهروندان دوتابعیتی به عنوان یک اهرم فشار غیرانسانی، به منظور پیشبرد منافع سیاسی-اقتصادی خود استفاده می‌کند. مقامات تهران هم همواره در رایزنی‌ها با آمریکا و اروپا به طور آشکار پیشنهاد مبادله زندانیان را روی میز می‌گذارند.