خانواده عماد شرقی از بایدن خواستند تا او را به آمریکا بازگرداند

همسر عماد شرقی و دو دخترش گفتند که بارها برای ملاقات با جو بایدن درخواست کرده‌اند اما تاکنون کاخ سفید جوابی نداده است

عماد شرقی و همسرش بهاره- عکس از توییتر بهاره شرقی

خانواده عماد شرقی، شهروند ایرانی-آمریکایی بازداشت‌شده در ایران، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا، از جو بایدن خواستند تا آنان را به ملاقات بپذیرد تا بتوانند از او بخواهند هر آنچه که در توان دارد، برای بازگرداندن آقای شرقی به آغوش خانواده‌اش در آمریکا، انجام دهد.

همسر عماد شرقی و دو دختر آنان، در گفت‌وگو با با سی‌بی‌اس گفتند که بارها برای ملاقات با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، درخواست کرده‌اند اما تاکنون کاخ سفید جوابی نداده است. 

عماد شرقی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی است که با اتهام‌های مبهم امنیتی و جاسوسی در ایران بازداشت شده است. تاریخ دقیق بازداشت او به طور رسمی اعلام نشده است. با این حال، برخی نزدیکان عماد شرقی گفته‌اند که او ۱۶ آذرماه سال ۱۳۹۹ (۲۰۱۸) بازداشت شده است.

همسر و دختران آقای شرقی گفتند که او در زندان اوین نگهداری می‌شود و با او تماس تلفنی دارند. آنان گفتند که از وضعیت سلامت او اطلاع دقیقی ندارند، به عنوان مثال از این که او در زندان به کووید-۱۹ مبتلا شده بود خبر نداشتند، تا این که پس از بهبودی او از بیماری از موضوع مطلع شدند.

بهاره شرقی، همسر این شهروند آمریکایی، گفت: «مایل هستیم در مقابل رئیس‌جمهور بنشینیم و داستان‌مان را برایش بازگو کنیم و از او التماس کنیم- چرا که او تنها کسی است که قادر به تصمیم‌گیری برای اوردن عماد و دیگر گروگان‌ها به خانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آخرین بار در ماه اردیبهشت (آوریل ۲۰۲۲) بود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، خواستار آزادی عماد شرقی شد. او نوشت که خانواده شرقی چهار سال چشم‌انتظار است تا حاکمیت ایران او را آزاد کند.

به نوشته وزیر خارجه آمریکا، با عماد شرقی نیز مانند بسیاری دیگر به عنوان یک «گروگان سیاسی» برخورد می‌شود.

جو بایدن به تازگی با خانواده‌های سایر گروگان‌های آمریکایی، از جمله والدین آستین تاس، که از سال ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شد، و همچنین خانواده ترور رید که در ماه آوریل در چارچوب معاوضه زندانیان از زندان روسیه آزاد شد، ملاقات کرد. خانواده شرقی این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا کاخ سفید با آنان طور دیگری رفتار می‌کند.

بهاره شرقی گفت:‌ «چند هفته پیش دیدیم که رئیس‌جمهور در یک اقدام شجاعانه ترور رید را به خانه برگرداند. پس از عهده این کار برمی‌آید. بازگشت او به ما امید داد.»

آریانا، دختر ۲۵ ساله عماد شرقی گفت:‌ «امیدواریم که دولت میهن‌پرستی را بر سیاست مقدم بشمارد و شهروندان آمریکایی را به خانه برگرداند.»

خانواده شرقی هنوز امکان ملاقات با وزیر خارجه بلینکن را نیز نیافته‌اند. شبکه سی‌بی‌اس می‌نویسد که وزارت خارجه و شورای امنیت ملی دولت آمریکا به پرسشش درباره این که آیا رئیس‌جمهور و وزیرخارجه قصد ملاقات با خانواده شرقی را دارند یا خیر، پاسخی ندادند.

بهاره شرقی گفت، درک می‌کند که مقام‌های مسئول در آمریکا مشغله زیادی دارند، «اما نمی‌دانم چرا با خانواده گروگان‌های دیگر ملاقات کردند ولی ما را نه.»

هانا، دختر ۲۴ ساله عماد شرقی گفت: «کاملا مشخص است که پدر ما را به گروگان گرفته‌اند. ایران و آمریکا رابطه پیچیده‌ای دارند. اما رابطه آمریکا و روسیه هم پیچیده است. خدا را شکر که ترور رید به خانه برگشته است. امیدواریم که وضعیت پدر ما در یک چارچوب انسان‌دوستانه و نه سیاسی، مورد بررسی قرار گیرد.»

دولت بایدن بارها گفته است که مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی و مذاکرات مربوط به گروگان‌های آمریکایی در ایران، جداگانه مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، اما خانواده شرقی نگران این نکته‌اند که توقف چند هفته‌ای مذاکرات هسته‌ای، بر تلاش‌ها برای بازگرداندن گروگان‌های آمریکایی در ایران به خانه، اثر بگذارد.

از ۱۱ ماه پیش مذاکرات بین‌المللی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های غربی برای احیای برجام، و همچنین توافق جداگانه برای تبادل زندانیان میان آمریکا و ایران، در وین جریان داشت. قرار بود که پس از آزاد شدن حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کره جنوبی، تهران زندانیان را آزاد کند. اما تلاش‌های دیپلماتیک اکنون متوقف شده است.

سی‌بی‌اس به نقل از یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، نوشت:‌ «ما با به کار گرفتن تمامی ابزار موجود سخت تلاش می‌کنیم تا همه آمریکایی‌هایی را که به غلط در کشورهای خارجی بازداشت و به گروگان گرفته شده‌اند، به خانه برگردانیم. وزارت خارجه آمریکا و دیگران در تیم امنیت ملی رئیس‌جمهور مرتبا با خانواده‌های آمریکایی‌هایی که به گروگان گرفته‌ شده‌اند در تماس‌اند تا آنان را درباره عزیزان‌شان و همچنین تلاش‌های دولت آمریکا برای بازگرداندن آنان، مطلع کنند.»

عماد شرقی اولین بار در سال ۲۰۱۸ بازداشت شد. او چند ماه بعد با قرار وثيقه آزاد شد، اما مقام‌های ایرانی گذرنامه آمریکایی‌اش را به او ندادند. همسرش بهاره برای آن که در کنار فرزندانشان باشد به آمریکا برگشت و عماد شرقی ممنوع‌الخروج شد و در ایران ماند. در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰، تنها چند هفته پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به عماد شرقی اطلاع داد که به شکل غیابی و به جرائمی که برای خانواده نامعلوم است، گناهکار شناخته شده است و به ده سال زندان محکوم شد.

باقر نمازی و سیامک نمازی، و همچنین مراد طاهباز، دیگر شهروندان ایرانی-آمریکایی‌اند که در ایران بازداشت شده‌اند.