جاری شدن سیل در سه استان افغانستان؛ ۳۹ تن کشته و ده‌ها تن ناپدید شدند

علاوه بر غزنی، پروان و کاپیسا، وقوع سیل در غرب کابل نیز گزارش شد

در پی جاری شدن سیل شدید در استان‌های پروان و کاپیسا که از روز یکشنبه، ۲۳ مردادماه، شروع شد، دست‌کم ۳۴ تن کشته و بیش از ۱۰۰ تن ناپدید شدند. در همین حال، منابع محلی در استان غزنی نیز روز سه‌شنبه، ۲۵ مرداد، از وقوع سیلاب در این منطقه خبر دادند. به گفته آنان، در نتیجه باران شدید و سرازیر شدن سیل در شهرستان مقر غزنی تاکنون پنج نفر شامل دو زن و سه کودک، جان باخته‌اند.

به گفته منابع محلی، سیل در استان پروان از روز یکشنبه در شهرستان‌های شینواری و سیاه گرد آغاز شد و تاکنون چندین روستا را ویران کرده است. شهرستان‌های نجراب، تگاب، حصه اول و دوم کوهستان در استان کاپیسا نیز در نتیجه این سیلاب‌ها با خسارات هنگفتی مواجه شدند. منابع ساکن در این دو استان از زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر خبر داده‌اند. این در حالی است که در مورد خسارات به جا مانده از این سیلاب‌ها، تاکنون آمار رسمی منتشر نشده است.

ویدیو‌های منتشرشده از استان‌های پروان و کاپیسا در رسانه‌های اجتماعی هجوم هولناک سیل را نشان می‌دهند که بخش‌های زیادی از شهرستان‌ها را تخریب می‌کند و افرادی را که در حاشیه‌ مسیر سیل قرار دارند، بی‌رحمانه با خود می‌برد. برخی منابع از بسته شدن شاهراه پروان-بامیان در اثر سیل خبر داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، ویدیو و عکس‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از کابل نیز حاکی از سرازیر شدن سیل در کوچه‌ها و خیابان‌های ناحیه دشت برچی در غرب کابل، است. هنوز از این سیل در غرب کابل، تلفات جانی گزارش نشده است.

در حال حاضر، دست‌کم سه استان مرکزی افغانستان به اضافه بخشی از کابل، درگیر سیلاب‌های ویرانگرند. مشابه این اتفاق دو سال قبل نیز در استان‌های پروان و کاپیسا رخ داد که تلفات جانی و خسارات مالی هنگفتی به جا گذاشت.

ساکنان محلی از فقدان رسیدگی به آسیب‌دیدگان سیل در پروان و کاپیسا شاکی‌اند و از نهادهای امدادرسان بین‌المللی می‌خواهند در رساندن کمک‌های فوری و همکاری در نجات افرادی که در زیر آوار مانده‌اند، عجله کنند.

جبهه آزادی افغانستان روز سه‌شنبه با انتشار پیامی، از مردم، نهادهای خیریه و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی خواست برای کمک به آسیب‌دیدگان از سیل در پروان و کاپیسا اقدام کنند و جلو فاجعه انسانی در این دو استان را بگیرند.

جمعیت هلال احمر افغانستان تاکنون از ارسال کمک به ۱۰۰ خانواده آسیب‌دیده در پروان خبر داده است.