واکنش دیرهنگام بایدن به حمله به سلمان رشدی؛ او مدافع «حقیقت» و نماد «مقاومت» است

بسیاری از مقام‌های کشورهای مختلف جهان ساعت‌ها قبل از بیانیه بایدن نسبت به حمله به سلمان رشدی در خاک آمریکا واکنش نشان دادند

بایدن حمله روز جمعه به سلمان رشدی را «وحشیانه» توصیف کرد و گفت از شنیدن این خبر «شوکه» و «متاسف» شده‌ است - Evan Vucci / POOL / AFP

یک روز پس از حمله به سلمان رشدی، نویسنده رمان «آیه‌های شیطانی»، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن محکوم کردن حمله به او، رشدی را مدافع «حقیقت»، «شجاعت» و «مقاومت» و نماد «توانایی بیان بی‌واهمه باورها» معرفی کرد.

بایدن در بخشی از بیانیه خود که بامداد روز یک‌شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد  حمله روز جمعه به سلمان رشدی را «وحشیانه» توصیف کرد و گفت او و همسرش از شنیدن خبر این حمله «شوکه» و «متاسف» شده‌اند.

انتشار بیانیه جو بایدن در عصر روز شنبه به وقت شرق آمریکا، در حالی که بیش از یک روز از حمله قبل از ظهر روز جمعه می‌گذشت، با واکنش‌های انتقادی مواجه شد.

مقام‌های بسیاری از کشورهای دیگر، از جمله بریتانیا و کانادا، واکنش‌های سریع‌تر و قاطع‌تری نسبت به حمله روز جمعه در ایالت نیویورک ابراز داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، ضمن محکوم کردن حمله به سلمان رشدی در آمریکا، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت ایران دانست و حمله به رشدی را نتیجه چند دهه تهییج و فتنه‌انگیزی حکومت ایران معرفی کرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، حمله به سلمان رشدی در آمریکا را به‌شدت محکوم کرد و نوشت جامعه بین‌المللی، چنین اقدام‌های جنایتکارانه‌ای را ناقض حقوق و آزادی‌های اساسی می‌داند و آن را رد می‌‌کند.

روز شنبه دادستانی منطقه چاوتاکوا در ایالت نیویورک، هادی مطر ضارب ۲۴ ساله سلمان رشدی اهل نیوجرسی به قتل درجه دو متهم است. هادی مطر هم‌اکنون در زندان شهر چاوتاکوا تحت بازجویی پلیس فدرال آمریکا است.

برابر آخرین گزارش‌ها، سلمان رشدی در بیمارستان هنوز به دستگاه تنفس مصنوعی وصل است و به‌گفته هماهنگ‌کننده برنامه‌های او، به احتمال خیلی زیاد یک چشم خود را از دست خواهد داد. اعصاب شانه و کبد رشدی هم به شدت آسیب دیده است. سلمان رشدی ۷۵ سال دارد و از سال ۲۰۰۰ ساکن ایالات متحده است.

بیشتر از جهان