چین هواپیماهای جنگنده خود را برای رزمایش مشترک به تایلند می‌فرستد

گسترش فعالیت‌های نظامی چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه، آمریکا و متحدانش را نگران کرده است

رزمایش تازه چین در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی تایلند در شمال این کشور و در نزدیکی مرز لائوس برگزار خواهد شد - Federico PARRA / AFP

نیروی هوایی چین در حال اعزام هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن به تایلند برای انجام یک مانور مشترک با ارتش این کشور در روز یکشنبه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مانور آموزشی شامل پشتیبانی هوایی، حمله به اهداف زمینی و استقرار نیروهای نظامی در مقیاس کوچک و بزرگ خواهد بود.

به گفته تحلیلگران، گسترش فعالیت‌های نظامی چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه، آمریکا و متحدانش را نگران کرده است. اقدام‌های نظامی اخیر چین بخشی از رقابت استراتژیک و اقتصادی رو به رشد محسوب می‌شود و تنش‌ها را بین دو اقتصاد بزرگ جهان شعله‌ور کرده است.

رزمایش تازه چین در پایگاه نیروی هوایی سلطنتی تایلند در شمال این کشور و در نزدیکی مرز لائوس برگزار خواهد شد. این مانور نظامی در حالی انجام می‌شود که ایالات متحده از سال ۲۰۰۹ مانورهای رزمی را در اندونزی، استرالیا، ژاپن و سنگاپور برگزار می‌کند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در ماه ژوئن به عنوان بخشی از تلاش برای تقویت آنچه که او «شبکه بی‌نظیر اتحادها و مشارکت‌ آمریکا در منطقه» خواند، از تایلند بازدید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام اخیر چین به‌ویژه از آن جهت اهمیت دارد که این کشور به تازگی در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، عملیات شبیه‌سازی حمله را در نزدیکی این جزیره انجام داده است. ارسال کشتی‌های جنگی، موشک‌ها و هواپیماهای چین به آب‌ها و هوای اطراف تایوان به این جزیره خودمختار که چین آن را قلمرو خود می‌داند، نگرانی‌های بین‌المللی گسترده‌ای را ایجاد کرد. 

در جریان این رزمایش، برای نخستین بار موشک‌هایی بر فراز تایپه، پایتخت تایوان، شلیک شدند، هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز جزایر فراساحلی این جزیره به پرواز درآمدند و کشتی‌های جنگی از خط حائل میانی تنگه تایوان عبور کردند؛ چیزی که ارتش این جزیره خودگردان آن را «محاصره» نامید.

کرت کمبل، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در امور اقیانوس هند و اقیانوس آرام، روز جمعه گفت که ایالات متحده اقدامات قاطعانه‌ای را برای حمایت از تایوان از جمله ارسال کشتی‌های جنگی و هواپیما از طریق آبراهی به عرض ۱۶۰ کیلومتر که تایوان و چین را از هم جدا می‌کند، انجام خواهد داد. 

او در گفتگویی با خبرنگاران اعلام کرد: «عملیات ما شامل انجام ترانزیت‌های هوایی و دریایی از طریق تنگه تایوان در چند هفته آینده است.»

درباره احتمال وقوع جنگ میان ایالات متحده آمریکا و چین بر سر تایوان نگرانی‌هایی وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که هیچ یک از این کشورها تاکنون به تشدید تنش تمایلی نداشته‌اند. با این حال، این به آن معنا نیست که افزایش تنش‌ها بر تایوان و جهان و از جمله بر روابط بین ایالات متحده آمریکا و چین که کشمکش بی‌سابقه‌ای را شاهدند، تاثیر گسترده‌ای نخواهد گذاشت.

به گفته تحلیلگران بین‌المللی، دیدار پلوسی و واکنش متعاقب چین وضعیت موجود در منطقه را در درازمدت تغییر می‌دهد و زمان مشخص خواهد کرد که مزایای این دیدار بیشتر بوده است یا معایب آن.

بیشتر از جهان