پایان رزمایش چین در تایوان؛ پکن برای گشت‌زنی منظم برنامه‌ریزی می‌کند

چین اعلام کرد که ارتش این کشور قاطعانه از «حاکمیت ملی و تمامیت ارضی» دفاع خواهد کرد

چین بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در اطراف جزیره خودگردان تایوان انجام داد - Sam Yeh / AFP

ارتش چین روز چهارشنبه ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) اعلام کرد که «وظایف مختلفی» را در اطراف تایوان به پایان رسانده است، با این حال گشت‌زنی‌های منظمی را در جزیره انجام می‌دهد.

این پیام احتمالا نشان‌دهنده پایان چند روز رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان است، اما به نظر می‌رسد که فشار پکن بر تایپه همچنان ادامه خواهد داشت. 

به گزارش رویترز، چین که از سفر هفته گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایپه خشمگین شده است، بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در اطراف جزیره خودگردان تایوان انجام داد.

رزمایش‌های هفته گذشته که ابتدا برای چهار روز برنامه‌ریزی شده بود و سپس تمدید شد، شامل پرتاب موشک‌های بالستیک و شبیه‌سازی حملات دریایی و هوایی در آسمان و آب‌های اطراف تایوان بود.

فرماندهی ارتش آزادیبخش چین روز چهارشنبه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که «عملیات نظامی مشترک در اطراف تایوان وظایف مختلف را با موفقیت به پایان رسانده و به طور موثر قابلیت‌های رزمی یکپارچه نیروها را آزمایش کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای ارتش، تغییرهای احتمالی در تنگه تایوان را زیر نظر خواهند داشت، به آموزش و آمادگی برای رزم ادامه می‌دهند، گشت‌های آمادگی رزمی منظم را در مسیر تنگه تایوان سازماندهی می‌کنند و همچنین قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی دفاع خواهند کرد.»

سون لی فانگ، سخنگوی وزارت دفاع تایوان در واکنش به بیانیه چین گفت که درصورت تداوم رزمایش‌های پکن، تایپه «تخصیص نیروها را بر اساس عواملی مانند تهدید دشمن تنظیم خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نانسی پلوسی، منتقد قدیمی چین و متحد سیاسی جو بایدن، هفته گذشته در بالاترین سطح سفر یک مقام آمریکایی، به جزیره تایوان سفر کرد. این سفر باوجود هشدارهای چین انجام شد و نانسی پلوسی گفت که سفر او نشان‌دهنده تعهد تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده به حمایت از دموکراسی تایوان است.

تایوان از سال ۱۹۴۹، زمانی که دولت شکست‌خورده جمهوری چین پس از پیروزی حزب کمونیست مائو تسه تونگ در جنگ داخلی به جزیره گریخت، تحت تهدید تهاجم چین به سر می‌برد. چین می‌گوید روابطش با تایوان یک موضوع داخلی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که در صورت لزوم با زور جزیره را تحت کنترل خود درآورد. تایوان ادعاهای چین را رد می‌کند و می گوید فقط مردم جزیره می‌توانند در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

اوایل روز چهارشنبه، یک منبع مطلع خبر داد که کشتی‌های نیروی دریایی چین همچنان در سواحل شرقی و غربی تایوان فعالند. این منبع گفت که از بعدازظهر، نیروی دریایی چین در نزدیکی خط میانه (حائل غیررسمی در تنگه تایوان) فعالیت داشت و جنگنده‌های چینی نیز به پرواز در نزدیکی این خط ادامه دادند.

همچنین وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که ۱۷ جنگنده چینی روز چهارشنبه از خط میانه عبور کردند. این وزارتخانه ویدئویی از تمرین‌های نیروهای مسلح منتشر کرد و گفت که ارتش جزیره «آماده است که کشور را ایمن نگه دارد». این وزارتخانه اعلام کرد که سربازان تایوانی از مواضع خود محافظت می‌کنند و سطح هوشیاری خود را افزایش داده‌اند.

وزیر امور خارجه تایوان روز سه‌شنبه گفته بود که چین از رزمایش‌های نظامی به عنوان یک برنامه برای آماده‌سازی تهاجم به «جزیره‌ای که دارای حکومت دموکراتیک است»، استفاده می‌کند. 

پیش از این نیز چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، برخی از خطوط گفت‌وگو با واشنگتن در زمینه‌های نظامی و تغییرات اقلیمی را کنار گذاشت و به این ترتیب، اعتراض خود را به ایالت متحده اعلام کرد.

وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین درباره این تصمیم گفت: «ارتباط به صداقت نیاز دارد و از برخی خطوط قرمز نمی‌توان رد شد. وضعیت پرتنش کنونی در تنگه تایوان از سوی طرف آمریکایی ایجاد شد و ایالات متحده باید مسئولیت کامل و پیامدهای جدی آن را بر عهده بگیرد.»

به گفته تحلیلگران امنیتی، در وضعیت حساس فعلی جهان و جنگ در اوکراین، قطع برخی از معدود ارتباط‌های چین با ایالات متحده خطر تشدید تنش بر سر تایوان را افزایش می‌دهد.

بیشتر از جهان