مواد شیمیایی ظروف آشپزی با سرطان کبد مرتبط است

مواد شیمیایی «همیشه ماندگار» در طول زمان بسیار آهسته در خاک، آب آشامیدنی و بدن تجزیه می‌شوند

یافتن این ارتباط برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های بیشتر در آینده بسیار مهم است- Robins kitchen

شواهد نشان می‌دهند که قرار گرفتن مداوم در معرض مواد شیمیایی «همیشه ماندگار» (Forever) دست‌ساز بشر که در انواع محصولات خانگی و ظروف آشپزی به‌کار می‌روند، با افزایش میزان ابتلا به سرطان مرتبط است.

اصطلاح مواد شیمیایی «همیشه ماندگار» به بیش از ۴۷۰۰ نوع ماده موجود از مواد پرفلوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل یا پی‌اف‌ای‌اس (PFAS) اشاره دارد که به طرز گسترده‌ای در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مواد در طول زمان و بسیار آهسته در خاک، آب آشامیدنی، و بدن تجزیه می‌شوند.

به گزارش نیویورک پست، یک مطالعه جدید که ارتباط بین سرطان کبد و مواد شیمیایی را بررسی کرده است، نشان می‌دهد که افرادی با بیشترین تماس با این مواد شیمیایی، ۳۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد که در نهایت به سرطان کبد مبتلا شوند.

پی‌اف‌ای‌اس نخستین بار در دهه ۱۹۳۰، ماده «انقلابی» موثری در ساخت ظروف نچسب (hello, Teflon) معرفی شد و به زودی در انواع محصولات دیگر، از مصالح ساختمانی گرفته تا لوازم آرایشی و بسته‌بندی به کار گرفته شد.

دانشمندان معتقدند که اگرچه این مواد شیمیایی کاربردهای فوق‌العاده مفیدی دارند، اما نمی‌توان ارتباط آن‌ها را با سرطان و سایر بیماری‌ها، که پیش از این در پژوهش‌های مرتبط با حیوانات آزمایشگاهی نشان داده شده است، نادیده گرفت.

نشان دادن ارتباط بین پی‌اف‌ای‌اس و سرطان در انسان، برای دانشمندان آسان نبود. مطالعه حاضر، اولین مطالعه‌ای است که ارتباط روشنی را بین این مواد شیمیایی و سرطان کبد در انسان نشان می‌دهد. به گفته دانشمندان، یافتن این ارتباط برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های بیشتر در آینده، بسیار مهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این در سال ۲۰۰۶ به دنبال شواهد قوی مبنی بر اینکه اسیدهای پرفلوئورواکتان سولفونیک (PFOS) در کنار ماده رایج دیگری به نام اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA) باعث بیماری مصرف‌کنندگان می‌شود، آژانس حفاظت از محیط زیست به هشت شرکت تولیدی چندملیتی که در ایالات متحده نمایندگی داشتند، دستور داد که استفاده از این مواد شیمیایی را متوقف کنند. با این حال، این مواد هنوز در آب‌های زیرزمینی و در بدن مردم شناسایی می‌شوند.

برای انجام این بررسی، محققان با استفاده از داده‌های یک پایگاه مطالعاتی، وضعیت و سوابق ۱۰۰شرکت‌کننده در پژوهش را بررسی کردند. ۵۰ نفر از این شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان کبد، و ۵۰نفر غیرمبتلا بودند. در این بررسی، دانشمندان انواع مختلفی از پی‌اف‌ای‌اس را در بدن شرکت‌کنندگان پیدا کردند.

بر اساس یافته‌های اخیر، دانشمندان اکنون بر این باورند که غلظت بالای پی‌اف‌او‌اس در برخی از افراد، توانایی کبد برای متابولیسم گلوکز، اسید صفراوی و آمینو اسیدها را مختل می‌کند و به تجمع چربی در اندام ناسالم منجر می‌شود.

دکتر لدا چاتزی، از محققان این مطالعه، گفت: «ما معتقدیم که تحقیق اخیر، نتایج مهمی را در مورد اثرهای بلندمدت این مواد شیمیایی بر سلامت انسان ارائه می‌دهد. این موضوع به ویژه از آن رو مهم است که تاکنون شکاف مهمی در درک محققان از پیامدهای واقعی قرار گرفتن انسان‌ها در معرض این مواد شیمیایی وجود داشته است.»