وزارت خارجه بریتانیا سفیر چین در لندن را احضار کرد

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، نوشت «رفتار و گفتار تهاجمی» پکن در ماه‌های اخیر «صلح و ثبات منطقه» را به خطر انداخته است

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، نوشت که به مقامات وزارت خارجه کشورش دستور داد  سفیر چین را احضار کنند- IAN FORSYTH / POOL / AFP

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه، ۱۰ اوت ۲۰۲۲، سفیر چین در این کشور را احضار کرد تا در مورد اقدامات اخیر پکن پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان توضیح دهد.

تراس، با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه، نوشت:«من به مقامات [وزارت خارجه] دستور دادم تا سفیر چین را به‌منظور توضیح اقدامات کشور متبوعش احضار کنند. در ماه‌های گذشته شاهد رفتار و گفتار تهاجمی فزاینده‌ای از سوی پکن بوده‌ایم که صلح و ثبات در منطقه را تهدید می‌کند.»

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه بریتانیا همچنین در این بیانیه از دولت چین خواست تا «هرگونه اختلاف را از راه‌های مسالمت‌آمیز، بدون تهدید یا استفاده از زور و اجبار حل کند.»

دولت چین در اعتراض به سفر نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، به تایوان به‌غیر از کاهش روابط با ایالات متحده آمریکا در برخی زمینه‌ها، رزمایشی ۴ روزه در پیرامون آب‌ها و حریم هوایی متعلق به تایوان برگزار کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این رزمایش مشمول پرتاب موشک‌های بالستیک و شبیه‌سازی حملات دریایی و هوایی در آسمان و آب‌های پیرامون تایوان بود.

وزارت دفاع تایوان، یکشنبه، ۶ اوت ۲۰۲۲، اعلام کرد ۶۶ هواپیما و ۱۴ ناو جنگی متعلق به ارتش چین حریم هوایی این جزیره را نقض کرده و از مرزهای آبی آن عبور کرده‌اند. به‌گفته این وزارتخانه، برخی نیروهای چینی از «خط میانه»، که به‌نوعی مرز رسمی اراضی تحت کنترل پکن و تایپه به‌حساب می‌آید، عبور کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این‌وجود ارتش چین در روز یکشنبه، و پس از پایان این رزمایش ۴ روزه، از تمدید شدن مانورهای نظامی‌اش خبر داد. بر پایه اعلام ارتش چین در آن زمان قرار بر این بود که تمرین‌هایی، با تمرکز بر عملیات ضد زیردریایی و حمله دریایی در اطراف تایوان، صورت گیرد؛ رزمایش‌هایی که ارتش چین با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه پایان آن را اعلام کرد.

اما رزمایش‌های نظامی ارتش چین نگرانی‌های عمده‌ای نیز در میان کشورهای منطقه به‌وجود آورده است. روز دوشنبه، ۸ اوت ۲۰۲۲، نخست‌وزیر سنگاپور در مورد اشتباه‌های محاسباتی احتمالی در تنگه تایوان هشدار داد. به گفته او، به دلیل سوظن عمیق و کاهش روابط میان چین و ایالات متحده آمریکا، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد تا تنش‌های موجود میان این دو کشور به زودی کاهش یابد.

لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور، گفت:«طوفانی در پیرامون‌مان در حال شکل‌گیری است. ستیزه‌جویی، سوظن عمیق و تعامل محدود موجب بدتر شدن روابط ایالات متحده و چین می‌شود.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، نیز در اظهارات روز دوشنبه‌اش بر نگرانی‌های موجود میان کشورهای منطقه تاکید کرد. او گفت آمریکا نگران امنیت تایوان نیست بلکه نگرانی‌اش معطوف به اقدام‌های چین در منطقه است؛ نگرانی‌ای که وزیر خارجه بریتانیا نیز در بیانیه روز چهارشنبه‌اش آن را بازتاب داد.

از سوی دیگر سفیر چین در بریتانیا نیز به اقدام روز چهارشنبه وزارت خارجه بریتانیا واکنش نشان داد. او در حساب کاربری توییترش نوشت که «لفاظی‌های غیر مسئولانه طرف بریتانیایی» در مورد اقدام‌های دولت چین، که از منظر او «مشروع و ضروری» بودند، را قاطعانه محکوم می‌کند. او در بخشی از متن مورد نظر نوشت:«هیچ‌یک از کشورهای خارجی، از جمله بریتانیا، حق دخالت در امور داخلی چین را ندارند.»

بیشتر از جهان