تایوان: چین با ۶۶ هواپیما و ۱۴ ناو جنگی وارد مرزهای دریایی ما شد

هیئت سردبیری روزنامه نیویورک‌تایمز با انتشار مقاله‌ای مشترک نوشت سفر نانسی پلوسی به تایوان «بدموقع» بوده است و خواهان کاهش تنش‌ها شد

تایوان اعلام کرد که چین در رزمایش روز یکشنبه، ۷ اوت ۲۰۲۲، در نزدیکی این جزیره، از ۶۶ هواپیما و ۱۴ ناو جنگی استفاده کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع تایوان این خبر را روز یکشنبه، ۷ اوت ۲۰۲۲ (۱۶ مرداد ۱۴۰۱)، اعلام کرد و گفت نیروهای چین در حوالی تنگه تایوان حرکت می‌کردند. به گفته این وزارتخانه، برخی از نیروهای چینی از «خط میانه» که به نوعی مرز غیررسمی اراضی تحت کنترل پکن و تایپه است، عبور کرده‌اند.

در زمان تهیه این گزارش (بامداد دوشنبه، ۸ اوت به وقت محلی)، به نظر می‌رسد که رزمایش نظامی چین به پایان رسیده است، اما این موضوع هنوز رسما اعلام نشده و نه پکن و نه تایپه آن ‌را تایید نکرده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری تایوان، یکی از مقام‌های وزارت دفاع این کشور به خبرنگاران گفت: «برای کسب اطلاعات راجع به رزمایش‌های نظامی یک کشور دیگر، پیشنهاد ما این است که از آن کشوری سوال کنید که مشغول انجام رزمایش است.»

وزارت دفاع چین پاسخی به پرسش‌ها در مورد زمان پایان رزمایش خود نداده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف چین و تایوان به جنگ داخلی چین برمی‌گردد که در اکتبر ۱۹۴۹، با به قدرت رسیدن حزب کمونیست چین در پکن خاتمه یافت. کمونیست‌ها «جمهوری خلق چین» را در سرزمین اصلی چین سازمان دادند و رقبای ناسیونالیست آن‌ها پس از فرار به جزیره تایوان، «جمهوری چین» را در این جزیره ادامه دادند. از آن پس، اختلاف و درگیری این دو دولت رقیب بر سر حق حاکمیت چین بر جزیره تایوان ادامه یافته است. در سال‌های اخیر دولت تایوان به دنبال جدا کردن هویت ملی خود از چین و حتی به فکر استقلال بوده است؛ موضوعی که با مخالفت شدید پکن روبرو می‌شود. کرسی چین در سازمان ملل تا پیش از دهه ۱۹۷۰ متعلق به تایپه بود، اما از آن پس در اختیار پکن بوده است و موجودیت « تایوان» در جایگاه کشوری مستقل و عضویت آن در سازمان ملل، به رسمیت شناخته نشده است. 

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا در سرمقاله‌ای که روز یکشنبه، ۷ اوت، انتشار یافت، از دولت‌های آمریکا و چین خواست که تنش‌ها را بر سر تایوان کاهش دهند و تاکید کرد: «منافع همگان در این است که این دو قوی‌ترین کشور جهان، راهی برای آرام کردن تنش‌ها پیدا کنند.»

این سرمقاله که به قلم هیئت سردبیری این روزنامه لیبرال‌ماب آمریکایی نوشته شده است، اعلام کرد که سفر هفته پیش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا،‌ به تایپه «بدموقع» بوده است. 

چین در پی سفر نانسی پلوسی دست به چهار روز رزمایش نظامی زد که از جدی بودن موضوع برای پکن خبر می‌دهد. ارتش «جمهوری خلق چین» در طول این رزمایش موشک‌های بالستیک خود را به صورت آزمایشی بر فراز تایپه شلیک کرد. این نخستین بار بود که چنین اقدامی انجام می‌شد. پکن همچنین برای اعتراض به آمریکا، برخی همکاری‌های خود را با این کشور، از جمله در زمینه تغییرات اقلیمی، متوقف کرد. 

تایوان نیز برای پاسخ به چین، در روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه رزمایشی در استان پینگتونگ در جنوب کشور انجام خواهد داد. دیپلمات‌های تایوان اقدامات چین را قویا محکوم کرده‌اند.

بیشتر از جهان