درگیری مرزبانان ایرانی با طالبان؛ یک سرباز ایرانی کشته شد

در کمتر از دو ماه گذشته، طالبان و مرزبانان ایرانی سه بار باهم درگیر شده‌اند

در ۱۰ روز گذشته و در نتیجه تبادل آتش میان مرزبانان ایرانی و طالبان، دست‌کم یک نفر از هر دو طرف درگیری کشته و دو نفر زخمی شدند- عکس: 

HOSHANG HASHIMI / AFP

خبرگزاری برنا روز چهارشنبه، ۱۹ مرداد (۱۰ اوت)، از آغاز یک درگیری جدید میان نیروهای مرزی طالبان و مرزبانان ایرانی در منطقه فرجا در مرز تایباد ایران خبر داد. گفته می‌شود در این درگیری یک سرباز ایرانی کشته و یک سرباز هم زخمی شده است.

به گزارش برنا، افراد طالبان به سمت خودرو گشتی مرزبانان ایرانی در نزدیک منطقه صفر مرزی، تیراندازی کرده‌اند که در نتیجه آن، یک نفر کشته و یک نفر مجروح شد. هیچ‌یک از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و طالبان تاکنون این رویداد را تایید یا رد نکرده‌اند.

نیروهای مرزی طالبان و مرزبانان ایرانی در کمتر از دو ماه گذشته، دست‌کم سه بار باهم درگیر شده‌اند که هر کدام تلفاتی در پی داشته است. در آخرین مورد، طالبان کشته شدن یک سرباز این گروه و زخمی شدن یک نفر در نتیجه درگیری با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز را تایید کردند.

خبرها حاکی از آن است که علت این درگیری مرزی که ۳۱ ژوییه میان طالبان و نیروهای مرزی ایرانی در منطقه کنگ استان مرزی نیمروز افغانستان رخ داد، فاصله میان دیوار امنیتی تا مرز رسمی دو کشور است که هرازگاه به بروز تنش میان دو طرف منجر می‌شود.

پس از این درگیری، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان، در توییتی نوشت که در جلسه با وزارت دفاع طالبان در این مورد مذاکره شده است و «پرهیز از درگیری و تشکیل کمیته مشترک به منظور جلوگیری از تکرار این قبیل اقدام‌ها» در دستور کار قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع ایرانی، دولت ایران در دوره اول حکومت طالبان در سال ۱۳۷۷ ساخت یک دیوار امنیتی در منطقه زهک-هیرمند ایران را آغاز کرد که در سال ۱۳۸۲ به پایان رسید. این دیوار ۳۰ کیلومتری با خط اصلی مرزی فاصله دارد و میان دیوار و خط مرزی، زمین‌های کشاورزی ایرانیان واقع است.

گفته می‌شود مرزبانان طالبان و برخی مرزنشینان هرازگاه این دیوار امنیتی را مرز اصلی در نظر می‌گیرند و با ایرانی‌هایی که از نظر آنان به خاک افغانستان وارد شده‌اند، درگیر می‌شوند.

رسول موسوی، مدیرکل جنوب آسیای وزارت امور خارجه ایران، پس از درگیری ۳۱ ژوییه میان طالبان و مرزبانان ایرانی، در توییتی نوشت که اشتباه محاسباتی در ساخت این دیوار امنیتی و نقطه صفر مرزی مسبب این اختلاف‌ها و درگیری‌های خونین است.

او نوشت: «امروز باید اشتباه مدیریتی و محاسباتی انجام‌شده در ساخت دیوار امنیتی پشت مرز بین‌المللی با افغانستان را برطرف کرد. فردا دیر است؛ آنچه در مرز اتفاق افتاد، ناشی از فقدان درک طرف مقابل (طالبان) از تفاوت دیوار امنیتی با مرز بین‌المللی است.»

به گفته موسوی، اسناد مرزی ایران و افغانستان بیش از یک قرن سابقه دارند و همه موارد در آن مشخص و انکارناپذیرند.

علاوه بر اختلاف سر اراضی مرزی، عبور غیرقانونی مهاجران افغان از مرز و برخورد مرزبانان ایرانی با این مهاجران نیز به بروز اختلاف‌هایی میان مرزبانان دو طرف منجر شده است. علت درگیری ۲۹ ژوئن میان مرزبانان ایرانی و طالبان کشته شدن دو کودک افغان به دست مرزبانان ایرانی اعلام شد.

بیشتر از جهان