روسیه و اوکراین توافق کردند: چگونگی صادرات غلات از اوکراین

این توافق با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل به دست آمده است 

پیش از این نیز یک کشتی دیگر با بار غلات، موفق شده بود از اوکراین به لبنان برود- JOHN THYS / AFP

روسیه و اوکراین با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل به توافق مهمی در زمینه صادرات غلات رسیده‌اند. خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۸ اوت ۲۰۲۲ (۱۷ مرداد)، گفت سندی رویت کرده است که از جزئیات مورد توافق بین این سه کشور و سازمان ملل در زمینه کشتی‌های تجاری خبر می‌دهد که غلات و کود اوکراین را از طریق دریای سیاه به بازارهای جهان می‌رسانند. 

در این سند می‌خوانیم: «طرفین به کشتی‌های تجاری یا سایر کشتی‌های غیرجنگی و بنادر درگیر این پروژه حمله نخواهند کرد.»

این توافق با ممکن کردن مجدد صادرات غلات از اوکراین، کمک مهمی به برطرف شدن بحران جهانی غذا خواهد کرد. نظارت بر این توافق را «مرکز هماهنگی مشترک» انجام خواهد داد که در استانبول مستقر است و از مقام‌های نظامی روسیه، اوکراین، ترکیه، و مسئولان سازمان ملل تشکیل شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق توافقی که به دست آمده است، «مرکز هماهنگی مشترک» اطلاعات لازم در مورد حرکت کشتی‌ها را در اختیار ارتش‌های مسکو، کی‌یف، و آنکارا قرار می‌دهد تا درگیری‌ای صورت نگیرد. 

به گزارش رویترز‌، در این سند آمده است که «هیچ پهپاد، هواپیما، یا شناور نظامی وارد شعاع ۲۰ کیلومتری کشتی‌های تجاری که در گذرگاه‌های بشردوستانه دریایی حرکت می‌کنند (غیر از آب‌های سرزمینی اوکراین) نخواهد شد».

بدین‌سان، این «گذرگاه بشردوستانه دریایی» قرار است یکی از مهم‌ترین آسیب‌های جنگ اوکراین به جهان، یعنی بحران کمبود مواد غذایی را که باعث افزایش قیمت این مواد در کشورهای خاورمیانه و برخی نقاط آفریقا شده است، کاهش دهد.

توافق‌هایی که اخیرا در این زمینه به دست آمد، اوضاع را بهبود داده است. روز جمعه سه کشتی با چند هزار تن بار ذرت بنادر اوکراین را ترک کردند و با گذر از آب‌های مین‌گذاری شده، پس از بررسی بار، به سوی مقاصد خود در ایرلند، بریتانیا، و ترکیه حرکت کردند. پیش از این نیز یک کشتی دیگر با بار غلات، موفق شده بود از اوکراین به لبنان برود.

در پیوند با آخرین تحولات مربوط به جنگ اوکراین، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد یک میلیارد دلار کمک نظامی جدید به اوکراین ارسال خواهد کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمک‌های تازه دولت آمریکا مشمول موشک، مهمات و سایر تسلیحات نظامی خواهد بود؛ تسلیحاتی، که به‌نقل از این خبرگزاری، از ذخایر وزارت دفاع آمریکا تامین می‌شود و بزرگ‌ترین کمک نظامی آمریکا به اوکراین است.

کالین کاهل، معاون وزارت دفاع آمریکا، در مورد کمک‌های تازه نظامی ایالات متحده به اوکراین گفت:«در هر مرحله‌ای از این درگیری، ما بر این متمرکز بوده‌ایم که، با توجه به شرایط در حال دگرگونی میدان نبرد، آنچه اوکراینی‌ها نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهیم.»

بیشتر از جهان