توافق ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه امضا می‌شود

وزارت خارجه آمریکا از این توافق استقبال کرد و گفت واشنگتن بر پاسخگو نگه داشتن روسیه بر سر اجرای آن متمرکز خواهد بود

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتاب‌گردان است- SERGEI SUPINSKY / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا از توافقی که با میانجی‌گری ترکیه برای از سرگیری صادرات غلات موجود در بنادر اوکراین در حاشیه دریای سیاه صورت گرفت، استقبال کرد و در عین حال روسیه را به اجرای توافق ترغیب کرد و گفت بر پاسخگو نگه داشتن روسیه تمرکز خواهد کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۳۱ تیر (۲۱ ژوئیه)، به خبرنگاران گفت:‌«ما از اعلام این توافق اصولی استقبال می‌کنیم، اما اکنون بر پاسخگو نگه داشتن روسیه در اجرای آن و همچنین رساندن غلات اوکراین به بازارهای جهانی تمرکز می‌کنیم.»

پرایس همچنین با اشاره به جنگ اوکراین گفت: «از همان ابتدا نباید در چنین موقعیتی قرار می‌گرفتیم. استفاده از خوراک به عنوان سلاح، یک تصمیم عمدی از سوی فدراسیون روسیه است.»

ساعاتی قبل از این اظهارات، دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که اوکراین، روسیه، ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه توافق ازسرگیری صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه را امضا خواهند کرد.

حمله روسیه به اوکراین صادرات غلات اوکراین را مختل کرد و ده‌ها کشتی با بار غله و حدود ۲۰ میلیون تن غلات تولید اوکراین را در اودسا، بزرگترین بندر اوکراین در حاشیه دریای سیاه، زمین‌گیر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، در شامگاه پنجشنبه گفت که توافق کلی بر اساس طرح سازمان‌ ملل در جریان مذاکرات هفته گذشته استانبول حاصل شده و اکنون به حالت مكتوب درمی‌آید. جزئیات این توافق معلوم نیست و قرار است بعد از ظهر جمعه در کاخ دلمه‌باغچه استانبول امضا شود.

پرایس گفت:‌ «در چند ساعت گذشته اخبار مثبتی شنیده‌ایم اما آنچه که اهمیت دارد اجرای این توافق است. ما به کار با شرکایمان برای پاسخگو نگه داشتن روسیه در اجرای توافق ادامه می‌دهیم.»

روسیه و اوکراین هر دو از تولیدکنندگان عمده غلات جهان‌اند، اما حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر ماه فوریه موجب شد که بهای مواد خوراکی در تقریبا همه کشورها بالا برود و بحران بین‌المللی کمبود غذا فراگیر شود.

مسکو حاضر به پذیرش مسئولیت در پدید آمدن ناامنی و بحران غذایی نیست و تحریم‌های غرب را عامل کندی صادرات مواد خوراکی و کود روسیه می‌داند. مسکو همچنین اوکراین را به مین‌گذاری کانال حرکت کشتی‌ها در دریای سیاه متهم می‌کند.

سازمان ملل متحد، ترکیه و مقام‌های دیگر بین‌المللی از چند هفته پیش به دنبال راه‌حلی برای تخلیه سیلوهای غلات اوکراین بود‌ه‌اند. در حال حاضر بخشی از غلات از طریق خط آهن، حمل‌ونقل جاده‌ای و همچنین از طریق رودخانه‌ها به اروپا می‌رسد اما این روش‌ها در مقایسه با روش خطوط انتقال دریای سیاه ناچیزند.

سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد می‌گوید که جنگ اوکراین امنیت غذایی بسیاری از کشورهای فقیر را به خطر انداخته و ممکن است ۱۸۱ میلیون انسان را گرسنه‌تر از قبل کند.

اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتاب‌گردان است اما حمله روسیه تولید این محصولات را مختل کرده و انتقالشان از طریق دریای سیاه به دریای مدیترانه را متوقف ساخته است.

اوکراین اتهام‌های مسکو مبنی بر این که مسیر دریایی را مین‌گذاری کرده، رد کرده است. کی‌یف قبلا گفته بود که صادرات غلات اوکراین بدون تضمین‌های امنیتی به مالکان کشتی‌ها و خطوط کشتیرانی و انكارها و همچنین حفظ اوکراین به عنوان یک کشور مستقل ممکن نیست.

بیشتر از جهان