نخستین کشتی حامل غلات بندر اوکراین را ترک کرد

کشتی رازونی با پرچم سیرالئون از بندر اودسا در دریای سیاه عازم استانبول شد

طبق بیانیه سازمان ملل، این کشتی حامل بیش از ۲۶ هزار تن غلات است - Oleksandr GIMANOV / AFP

بنا بر گزارش‌ها، در چارچوب توافق گشایش بندرهای اوکراین، نخستین کشتی حامل غلات از زمان حمله روسیه، بندر اودسای اوکراین را ترک کرد.

آلکساندر کوبراکف، وزیر زیرساخت اوکراین، در توییتر نوشت: «نخستین کشتی حامل غلات پس از تجاوز روسیه، از بندر عزیمت کرد. به لطف پشتیبانی تمامی کشورهای شریک ما و سازمان ملل، توانستیم توافق امضاشده در استانبول را به طور کامل اجرا کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع ترکیه نیز روز دوشنبه این خبر را تایید کرد. به گفته آن‌ها، این کشتی باری بندر اودسا را به مقصد لبنان ترک کرد. انتظار می‌رود این کشتی روز سه‌شنبه به استانبول برسد و بعد از بازرسی‌ها، اجازه یابد به مسیر خود ادامه دهد.

جلوگیری از قحطی جهانی با همکاری سازمان ملل، کمیسیون اتحادیه اروپا و گروه ۷. نخستین کشتی از ۲۰۲۲/۲/۲۴ به بعد توانست از بندر اودسا عزیمت کند.

آلکساندر کوبراکف - ۱ اوت ۲۰۲۲

طبق بیانیه سازمان ملل، این کشتی حامل بیش از ۲۶ هزار تن غلات است.

کوبراکف افزود: «امروز اوکراین با همکاری شرکا، گام دیگری به سمت جلوگیری از گرسنگی در جهان برداشت. گشایش بندرها سبب می‌شود دست‌کم یک میلیارد دلار (۸۰۰ میلیون پوند) درآمد ارزی برای اقتصاد فراهم شود و بخش کشاورزی فرصت یابد برای سال آینده برنامه‌ریزی کند.»

روسیه و اوکراین با امضای توافق‌های جداگانه‌ای با ترکیه و سازمان ملل، راه را برای صادرات ۲۲ میلیون تن غلات و دیگر کالاهای کشاورزی اوکراین باز می‌کنند؛ محموله‌هایی که به علت حمله روسیه در بندرهای دریای سیاه گیر کرده‌اند.

طبق گزارش برنامه جهانی غذا، این جنگ باعث شد ۴۷ میلیون نفر در جهان در خطر گرسنگی شدید قرار گیرند.

رازونی (Razoni) نخستین کشتی است که از اواخر فوریه به بعد از اودسا عزیمت می‌کند. به گفته دولت اوکراین، ۱۶ کشتی دیگر هم در انتظار عزیمت از این بندرند.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان