بایدن: نگران امنیت تایوان نیستیم

نخست‌وزیر سنگاپور نیز گفت به‌دلیل سوظن عمیق و تعامل محدود میان چین و آمریکا احتمال کاهش تنش‌های میان دو کشور کم است

وزارت دفاع تایوان، یکشنبه، که آخرین روز رزمایش بزرگ نظامی ارتش چین به‌حساب می‌آمد، اعلام کرد ۶۶ هواپیما و ۱۴ ناو جنگی متعلق به ارتش چین حریم هوایی این جزیره را نقض کرده و از مرزهای آبی آن عبور کرده‌اند- REUTERS/Jameson Wu

تنش‌های ناشی از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده به تایوان همچنان میان دولت‌های آمریکا و چین ادامه دارد.

اظهارات جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در روز دوشنبه، ۸ اوت ۲۰۲۲، آخرین اظهارات رسمی در این زمینه بود. او، ضمن آنکه یک‌بار دیگر اعلام کرد سفر پلوسی به تایوان انتخاب شخصی سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا بوده است، گفت نسبت به واکنش‌های دولت چین نگران نیست و گمان می‌کند که چینی‌ها اقدامی، بیش از آنچه تاکنون کرده‌اند، انجام نمی‌دهند.

دولت چین، یک روز پس از پایان رزمایش بزرگ چهار روزه‌ای که در آب‌های اطراف تایوان انجام داد، اعلام کرد قصد برگزاری یک رزمایش جدید در آب‌ها و حریم هوایی پیرامون تایوان را دارد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، دولت چین، که همچنان از سفر پلوسی به تایوان خشمگین است، اعلام کرد ارتش این کشور تمرین‌هایی را، با تمرکز بر عملیات ضد زیردریایی و حمله دریایی در اطراف تایوان، انجام خواهد داد.

وزارت دفاع تایوان، یکشنبه، که آخرین روز رزمایش بزرگ نظامی ارتش چین به‌حساب می‌آمد، اعلام کرد ۶۶ هواپیما و ۱۴ ناو جنگی متعلق به ارتش چین حریم هوایی این جزیره را نقض کرده و از مرزهای آبی آن عبور کرده‌اند. به‌گفته این وزارتخانه، برخی نیروهای چینی از «خط میانه»، که به‌نوعی مرز رسمی اراضی تحت کنترل پکن و تایپه به‌حساب می‌آید، عبور کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌این ترتیب جو بایدن، که برای نخستین بار پس از سفر پلوسی به تایوان در مورد تنش‌های ناشی از این سفر سخن می‌گفت، تاکید کرد که نگران تایوان نیست بلکه نگرانی‌اش معطوف به اقدام‌های چین در منطقه است. با این‌حال پیش از این جان کربی گفته بود آمریکا بیم آن دارد که دولت چین از سفر پلوسی بهانه‌ای بسازد به‌منظور حمله موشکی به تایوان.

در پیوند با این موضوع، وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه اعلام کرد ۳۹ هواپیمای نیروی هوایی چین و ۱۳ کشتی نیروی دریایی این کشور را در تنگه تایوان و اطراف آن شناسایی کرده است. از این‌رو نخست‌وزیر سنگاپور نیز در مورد اشتباه‌های محاسباتی احتمالی در تنگه تایوان هشدار داد. به گفته او، به دلیل سوظن عمیق و کاهش روابط میان چین و ایالات متحده آمریکا، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد تا تنش‌های موجود میان این دو کشور به زودی کاهش یابد.

لی هسین لونگ، نخست‌وزیر سنگاپور، گفت:«طوفانی در پیرامون‌مان در حال شکل‌گیری است. ستیزه‌جویی، سوظن عمیق و تعامل محدود موجب بدتر شدن روابط ایالات متحده و چین می‌شود.»

در پی سفر سخنگوی مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، دولت چین برخی از همکاری‌های خود با آمریکا، از جمله همکاری‌ مشترک‌ دو کشور به‌منظور مقابله با تغییرات اقلیمی را متوقف کرد؛ اقدامی که دولت ایالات متحده آمریکا در واکنش، آن را «غیرمسئولانه» خواند و به‌واسطه احضار سفیر چین در این کشور مراتب اعتراض رسمی‌اش نسبت به این رویکرد دولت چین را اعلام کرد.

بیشتر از جهان