چین از برگزاری رزمایش نظامی جدید در اطراف تایوان خبر داد

پکن تاکید کرد آمریکا مسئول «پیامدهای جدی» تحریکات ایجادشده در منطقه است

مدت زمان و مکان دقیق رزمایش‌های تازه چین هنوز مشخص نیست - STR / AFP

ارتش چین یک روز پس از پایان طبق برنامه‌ بزرگ‌ترین رزمایش خود در اطراف تایوان، از برگزاری یک رزمایش نظامی جدید در دریاها و حریم هوایی اطراف این جزیره خبر داد.

به گزارش رویترز، چین که همچنان از سفر هفته گذشته نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایپه خشمگین است، اعلام کرد با تمرکز بر عملیات ضدزیردریایی و حمله دریایی در اطراف تایوان، تمرین‌هایی را انجام خواهد داد.

چین که تایوان را متعلق به خود می‌داند، پیش از این نیز به سفر نانسی پلوسی واکنش نشان داد و با پرتاب آزمایشی موشک‌های بالیستیک بر فراز تایپه برای اولین بار و همچنین کنار گذاشتن برخی از خطوط گفت‌وگو با واشنگتن، اعتراض خود را به ایالت متحده اعلام کرد.

مدت زمان و مکان دقیق رزمایش‌های تازه چین هنوز مشخص نیست، اما این موضوع بر نگرانی برخی تحلیلگران امنیتی و دیپلمات‌ها از ادامه فشار پکن بر تایوان مهر تایید می‌زند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندکی قبل از اعلام آخرین رزمایش، تسای اینگ-ون، رئیس‌جمهوری تایوان، در دیدار با رالف گونزالس، نخست‌وزیر سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها، به او گفت که قصدش برای بازدید از این جزیره متاثر از فشار نظامی چین است. مشخص نیست آیا تسای گونزالس را قبل از دیدار پلوسی دعوت کرده بود یا بعد از آن.

در کنار شلیک ۱۱ موشک بالیستیک کوتاه‌برد طی چهار روز رزمایش چین، کشتی‌های جنگی، جت‌های جنگنده و پهپادهای پکن هم به‌طورگسترده، در اطراف تایوان مانور دادند. به گفته یک منبع آگاه، اندکی قبل از پایان این رزمایش‌ها در روز یکشنبه، حدود ۱۰ کشتی جنگی چین و تایوان با فاصله نزدیک به یکدیگر در اطراف خط میانی غیررسمی تنگه تایوان مانور اجرا کردند.

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که کشتی‌های نظامی، هواپیماها و پهپادهای چین حملاتی را به جزیره و نیروی دریایی این کشور شبیه‌سازی کرده‌اند. این وزارتخانه گفت که هواپیماها و کشتی‌هایش را برای «واکنش «مناسب» به اقدام چین، اعزام کرده است.

در همین حال، وزارت دفاع چین به فشار دیپلماتیک خود بر ایالات متحده ادامه داد و از توقف مذاکرات فرماندهان نظامی در اعتراض به سفر پلوسی دفاع کرد. وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین، گفت: «ارتباط به صداقت نیاز دارد و از برخی خطوط قرمز نمی‌توان رد شد. وضعیت پرتنش کنونی در تنگه تایوان از سوی طرف آمریکایی ایجاد شد و ایالات متحده باید مسئولیت کامل و پیامدهای جدی آن را بر عهده بگیرد.»

پس از آنکه چین مذاکرات رسمی با آمریکا را در اعتراض به سفر پلوسی به تایوان قطع کرد، مقام‌های پنتاگون، وزارت خارجه و کاخ سفید این اقدام را محکوم کردند و آن را یک واکنش «بیش‌ازحد غیرمسئولانه» توصیف کردند.

به گفته تحلیلگران امنیتی و دیپلمات‌ها، در وضعیت حساس فعلی جهان، قطع برخی از معدود ارتباط‌های چین با ایالات متحده خطر تشدید تنش بر سر تایوان را افزایش می‌دهد.

یکی از مقام‌های آمریکایی خاطرنشان کرد که مسئولان چینی در بحبوحه تنش‌های هفته گذشته، به تماس‌ مقام‌های ارشد پنتاگون پاسخ ندادند؛ اما آن‌ها این را به‌عنوان قطع رسمی روابط با شخصیت‌های ارشد مانند لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نمی‌دانند.

سخنگوی وزارت دفاع چین در پاسخ به پرسشی درباره این گزارش‌ها، گفت: «اقدام‌های متقابل ما هشداری ضروری به تحریک‌های ایالات متحده و تایوان و دفاع مشروع از حاکمیت و امنیت ملی کشورمان است.»

بیشتر از جهان