کانون نویسندگان ایران: زندان‌بانان با جان علیرضا ثقفی بازی می‌کنند

این نویسنده زندانی از کمردردهای مزمن، فشار خون بالا و عوارض سالخوردگی رنج می‌برد 

طبق تشخیص پزشک بهداری، داروهای موجود در زندان برای درمان آقای ثقفی مناسب نیست_ کانون نویسندگان

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه علیرضا ثقفی، فعال کارگری و نویسنده عضو این کانون در «شرایط بحرانی» دوران حبس خود را می‌گذراند، اعلام کرد: «او در دو هفته اخیر به دلیل فشار بالای خون، چندین بار از حال رفته و هفته گذشته در اثر همین اتفاق به زمین افتاده و دندانش شکسته است.»

کانون نویسندگان ایران می‌گوید طبق تشخیص پزشک بهداری، داروهای موجود در زندان برای درمان آقای ثقفی مناسب نیست و پرونده پزشکی‌اش همراه با درخواست مرخصی استعلاجی به شعبه شش دادسرای کرج رفته با این حال تاکنون برای آزادی موقت او اقدامی انجام نشده است.

در این بیانیه آمده است: «کمردردهای مزمن، فشار خون بالا و سالخوردگی از وضعیت بحرانی علیرضا ثقفی در زندان کچویی کرج خبر می‌دهد و ممانعت از انتقال او به بیمارستان، آسیب‌های بیشتری به او می‌زند.» 

کانون نویسندگان ایران در ادامه هشدار داد که مسئولیت هر گزندی بر جان این نویسنده و فعال کارگری بر عهده‌ زندان‌بانان و قوه قضاییه است.

علیرضا ثقفی به همراه هاله صفرزاده، دیگر عضو کانون نویسندگان ایران در اردیبهشت ۱۳۹۸ در پارک جهان‌نمای‌ کرج بازداشت و پس از ۱۶ روز حبس با قید وثیقه آزاد شدند. چند ماه بعد نیز دادگاه هر یک از آنان را با اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شد. 

ماموران امنیتی در ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ و در جریان برگزاری مراسم یادبود صمد شعبانی، شاعر و نویسنده، این دو فعال کارگری را دستگیر و برای اجرای حکمشان به زندان کچویی منتقل کردند.

در همان زمان، فدراسيون جهانی کارگران «آی‌يو‌اف» در نامه‌ای از حکومت ایران خواست که این دو فعال حقوق کارگران را «فورا و بدون قید و شرط» آزاد کند. کانون نویسندگان ایران نیز طی بیانیه‌ای به اجرای حکم آنان اعتراض کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود یک هفته پس از دستگیری علیرضا ثقفی، حال او در زندان به وخامت گذاشت و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی اعلام کرد که فشار خون این عضو کانون نویسندگان، بارها در زندان بالا رفته و بهداری زندان صرفا به تجویز چند قرص برای او اکتفا کرده است.

گزارشگران بدون مرز نیز در اوایل اردیبهشت، نسبت به اوضاع جسمی این نویسنده زندانی هشدار داد و گفت: «رژیم ایران زندانیان بیمار را به کشتن می‌دهد.»

سازمان گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی از وضعیت نرگس محمدی، عالیه مطلب‌زاده، علیرضا ثقفی و رضا خندان مهابادی از سازمان ملل متحد خواست با «اقدام فوری»، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به رعایت «الزام‌های حقوق بین‌المللی ناظر بر رفتار با زندانیان وادار کند».

گزارشگران بدون مرز همچنین از سازمان ملل متحد خواست تحقیق برای روشن شدن علت مرگ بکتاش آبتین، شاعر، مستندساز و روزنامه‌نگار زندانی را نیز در دستور کار قرار دهد.

تاخیر برای اعزام بکتاش آبتین به بیمارستان این باور را تقویت کرده که مرگ این عضو کانون نویسندگان عامدانه بود اما جمهوری اسلامی ایران به تازگی در پاسخ به گزارشگران سازمان ملل متحد، بکتاش آبتین را عضو سازمان مجاهدین خلق و «حامی تروریست‌ها» خواند و مدعی شد که او از امکانات درمانی مناسب بهره‌مند بوده است.

در حال حاضر کیوان صمیمی، کیوان مهتدی، رضا خندان مهابادی، آنیشا اسدالهی و فرامرز سه‌دهی دیگر اعضای کانون نویسندگان ایران نیز در بازداشت و زندان به سر می‌برند.