شهبانو فرح پهلوی: ملت ایران شاه فقید را از یاد نبرده‌ است

شهبانو فرح پهلوی به مناسبت سالروز درگذشت محمدرضا شاه نوشت آزادی‌خواهان ایران انزجارشان از جمهوری اسلامی را به گوش جهانیان می‌رسانند

شهبانو فرح پهلوی به مناسبت چهل‌ودومین سالروز درگذشت محمدرضا شاه پهلوی در پیامی ضمن اشاره به خفقان و سرکوب‌های گسترده، تاکید کرد تمام گروه‌های اجتماعی ایران علیه جمهوری اسلامی ایران به‌پا خاسته‌اند و «انزجار خود را از گردانندگان رژیم، به‌گوش جهانیان می‌رسانند.»

شهبانو فرح پهلوی در بخشی از این متن خطاب به محمدرضا شاه پهلوی چنین نوشت: «امروز من پیام جوانان ایران را که زیر آتش و خون از ایران عصر پهلوی را یاد می‌کنند برای شما آورده‌ام که می‌گویند شاهنشاه روحت شاد.»

محمدرضا شاه پهلوی در پنجم مرداد ۱۳۵۹ و به‌دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. خانواده پهلوی تصمیم گرفتند پیکر پادشاه فقید ایران را در شهر قاهره مصر به‌خاک بسپارند؛ مکانی که هر ساله شمار زیادی از ایرانی‌ها به‌منظور ادای احترام به پادشاه فقید بر سر مزارش حاضر می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر خلاف تبلیغات منفی جمهوری اسلامی، محبوبیت محمدرضا شاه پهلوی در یک دهه گذشته افزایش چشمگیری در میان مردم ایران داشته است. در حال حاضر بخش قابل توجهی از جامعه ایران از او به نیکی یاد می‌کنند و نقش او را، به‌عنوان نخستین پادشاه تحصیل‌کرده ایران، در نوسازی و ایجاد تحولات عمیق اجتماعی می‌ستایند.

از جمله اصلاحات اجتماعی دوران‌ساز صورت گرفته در دوران حکومت محمدرضا شاه، به‌رسمیت شناختن حق رای و مشارکت سیاسی زنان در سال ۱۳۴۲ بود که با مخالفت روح‌الله خمینی و نیروهای اسلامگرای مدافع او مواجه شد. با این‌حال روح‌الله خمینی حتی پس از به‌قدرت رسیدن نتوانست این حق بنیادین زنان ایران را ملغی کند.

به‌این ترتیب، شهبانو فرح پهلوی با اشاره به پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ خطاب به محمدرضا شاه نوشت: «پس از ۴۳ سال که از آن روزهای تاریک می‌گذرد، ملت ایران شما را از یاد نبرده است.»

شهبانو فرح پهلوی در پایان این متن بار دیگر خطاب به محمدرضا شاه نوشت: «شما همیشه زنده‌اید و به‌ شما اطمینان می‌دهم که کشور عزیزمان از این مهلکه نجات خواهد یافت و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.»