سریع‌ترین حیوان روی زمین بعد از ۷۰ سال دوباره به هند بازمی‌گردد

یوزپلنگ آسیایی در سال ۱۹۵۲ رسما منقرض شد

بنا به گزارش‌ها، انتظار می‌رود ورود یوزپلنگ‌ها هم‌زمان با روز استقلال هند باشد- PHILIPPE DESMAZES / AFP

دولت [هند] علام کرده است، هشت یوزپلنگ از نامیبیا به زودی در هند مستقر می‌شوند.

یوزپلنگ‌های آسیایی در سال ۱۹۵۲ به‌طور رسمی در هند منقرض شدند.

اکنون با یادداشت تفاهمی (ام‌اویو) که دولت هند با نامیبیا امضا کرد، در توافقی که وزیر آن را پیمان «تاریخی» توصیف کرد، هشت یوزپلنگ را به این کشور می‌آورند.

در بیانیه‌ای آمده است: روز چهارشنبه بوپندر یاداو، وزیر محیط زیست هند و نتومبو ناندی ندایواه، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه نامیبیا، یادداشت تفاهمی در خصوص حفاظت از حیات‌وحش و استفاده از تنوع زیستی پایدار برای «استقرار یوزپلنگ در محدوده تاریخی هند» امضا کردند.

این یوزپلنگ‌ها را به پارک ملی کونو در مادیا پرادش خواهند آورد.

این بیانیه می‌افزاید: «بااینکه ظرفیت فعلی پارک ملی کونو حداکثر ۲۱ یوزپلنگ است، این چشم‌انداز بزرگتر بعد از بازسازی، حدود ۳۶ یوزپلنگ را در خود جای می‌دهد. ظرفیت چراگاه را با گنجاندن بخش باقیمانده منطقه حیات‌وحش کونو (۱۲۸۰ کیلومترمربع) از طریق جاگذاری طعمه می‌توان افزایش داد.»

با خوشحالی اعلام می‌کنم که هند یک تفاهم نامه تاریخی با نامیبیا برای ترویج حفاظت از حیات وحش و استفاده پایدار از تنوع زیستی امضا کرده است.. این تفاهم‌نامه به دنبال ترویج حمایت و احیای یوزپلنگ در منطقه قبلی است که این گونه‌ها [حیوانی] در آن منقرض شده بودند.

بنا به گزارش‌ها، انتظار می‌رود ورود یوزپلنگ‌ها هم‌زمان با روز استقلال هند باشد.

 یاداو در پستی در رسانه اجتماعی گفت: «تکمیل ۷۵ سال استقلال باشکوه، با احیای سریع‌ترین گونه ممتاز یوزپلنگ در هند، پویایی بوم‌شناسی این چشم‌انداز را احیا خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت محیط زیست، جنگل و تغییرات اقلیمی هند گفت: «هدف اصلی طرح ورود دوباره یوزپلنگ به هند، ایجاد فراجمعیت عملی یوزپلنگ در این کشور است که به یوزپلنگ امکان می‌دهد نقش کاربردی خود را به‌مثابه شکارچی برتر ایفا کند و فضایی برای گسترش یوز در محدوده تاریخی‌اش فراهم کند و درنتیجه به تلاش‌های جهانی برای حفاظتش کمک خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما برخی از فعالان محیط زیست و فعالان حیات‌وحش نسبت به این طرح تردید دارند و آن را «طرح بیهوده» دولت هند خوانده‌اند.

راوی چلام، زیست‌شناس حیات‌وحش و دانشمند حفاظت، به ایندیا وایر گفت: «اگر ورود یوزپلنگ آفریقایی اولویت است، چرا در برنامه اقدام ملی حیات‌وحش ملی ما گنجانده نشده است؟ شیرها هم شکارچی برتر هستند و در سال ۲۰۱۳ دادگاه عالی انتقال آن‌ها را الزامی کرده است. این طرح بیهوده‌ای است.»

او در ادامه گفت: «در بیانیه مطبوعاتی آمده که استفاده پایدار از تنوع زیستی از اهداف این تفاهم‌نامه است. گزارش شده که نامیبیا به دنبال حمایت هند برای لغو سایتس، [قانون] ممنوعیت تجارت عاج بوده است. باید جزئیات تفاهم‌نامه را بررسی کنیم تا بفهمیم واقعا هند با چه چیزی موافقت کرده است.»

هند قصد دارد یوزپلنگ بیشتری نیز از آفریقای جنوبی وارد کند، اما هنوز قرارداد رسمی امضا نشده است.   

به گزارش نشنال جئوگرافیک، یوزپلنگ سریع‌ترین پستاندار روی زمین است و می‌تواند در مسافت‌های کوتاه به سرعت ۶۰ تا ۷۰ مایل (۹۷ تا ۱۱۳ کیلومتر) در ساعت برسد. این یعنی «معمولا طعمه‌اش را فقط با نصف آن سرعت تعقیب می‌کند.»    

© The Independent

بیشتر از جهان