«پیروز»؛ نام تنها فرزند باقی‌مانده «ایران»

ماه گذشته ماده یوزپلنگی، به نام «ایران»، سه توله به دنیا آورد که دو فرزندش به علت بی‌توجهی گروه‌های مسئول تلف شدند

علیرضا شهرداری، مسئول نگهداری از تنها یوزپلنگ باقی‌مانده در ایران، اعلام کرد اعضای تیم نگهداری از این توله نر ۴۷ روزه تصمیم گرفته‌اند نام او را «پیروز» بگذارند. به‌گفته شهرداری، «پیروز» در طی ۳۰ روز گذشته به‌صورت ۲۴ ساعته تحت مراقبت بوده است و در مورد وضعیت سلامتی تنها یوزپلنگ باقی مانده در حیات وحش ایران چنین گفت:«با حضور دامپزشکان متعدد شرایط این یوز به ثبات نسبی رسیده است.»

در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ماده یوزپلنگی، به نام «ایران»، سه توله یوزپلنگ به دنیا آورد که دو فرزندش به علت بی‌توجهی گروه‌هایی که مسئولیت نگهداری از این یوزپلنگ‌ها را بر عهده داشتند، تلف شدند و حالا «پیروز» تنها فرزند بازمانده «ایران» به‌حساب می‌آید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشور ایران یکی از آخرین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی به شمار می‌آید که در سال‌های گذشته نیز شمار آن‌ها در ایران به شدت کاهش یافته است. بر پایه داده‌های موجود، تا سال‌های پایانی دهه ۱۳۸۰، تعداد یوزپلنگ‌های آسیایی ساکن در ایران ۱۰۰ قلاده بود. اما با گذشت زمان تعداد این گونه جانوری به شکل چشمگیری کاهش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۰ تنها ۱۲ قلاده از آن‌ها در ایران شناسایی شد.

با این‌حال، همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، بی‌توجهی گروه‌های مسئول در سازمان حفاظت از محیط زیست باعث شد تا دو قلاده از این گونه جانوری رو به انقراض جان‌شان را از دست دهند. رسانه‌های داخلی، پس از مرگ نخستین فرزند «ایران»، اعلام کردند که دامپزشک‌ها پس از کالبدشکافی گفته‌اند این توله یوزپلنگ به علت ابتلا به یبوست جانش را از دست داد و دلیل ابتلای به یبوست نیز خوراندن «شیر بی‌کیفیت» به او بوده است.

با این‌وجود، علیرضا شهرداری با انتشار متنی در حساب اینستاگرامش ابراز امیدواری کرد که «پیروز» زنده بماند و یوزپلنگ آسیایی بتواند بقایش در طبیعت ایران را ادامه دهد.